Austin Seven

 


Sir Herbert Austin formåede med Austin Seven at skabe en lille bil til en rimelig penge på et tidspunkt hvor mange mennesker kørte rundt i forskellige konstruktioner af ombyggede motorcykler.

Inspireret af Henry Ford og hans samlebåndsteknologi og med sin baggrund som udvikler hos Wolseley var Sir Herbert Austin startet for sig selv. Men hans eget eventyr Austin bilfabrikken som Sir Herbert Austin havde startet efter sin tid hos Wolseley var nu kommet under pres og da bestyrelsen næppe vil indgå i et nyt udviklingsprojekt blev konstruktionen af Austin Seven foretaget i alt hemmelighed hjemme hos Sir Herbert Austin privat.

Lige efter påske i 1922 lå tegningerne klar og de blev præsenteret for bestyrelsen som lod sig overtale og i begyndelse af sommeren 1922 stod 3 prototyper klar. Austin valgte ikke at præsentere sin nye model på London Motor Show men ved en pressefrokost på Claridges Hotel og bilen høstede en del god kritik.

Starten var dog trang og i 1923 blev der kun bygget 1.936 biler, men så nedsatte man prisen fra £ 225 til £ 175 og i 1924 byggede man 4.700 biler, i 1925 7.043 biler og i 1926 nåede man 14.000 biler og dermed var succesen skabt.

Austin Seven blev også bygget på en række licenser, i Tyskland som BMW Dixi, i Frankrig som Rosengart, i USA som Bantam og i Japan som Nissan.

En Tourer, altså en bil med lukket karrosseri var perfekt indrettet med plads til 2 vokse og 2 børn, en længde på 269cm og en vægt på bare 330kg.

Den kompakte 4cylindret motor med en motorblok på kun 29,2cm i længde vejede ikke mere end at en mand kunne løfte den. Motoren var til at starte med på 696ccm men blev senere forøget til 748ccm og 10,5HK v/2.400 omdrej/min. Motoren var vandkølet og Austin Seven kunne lidt afhængig af hvilket karrosseri den kørte med nå en topfart på 70 km/t.

Austin Seven havde bremser på alle 4 hjul men de var ikke verdens bedste og kunne ikke stoppe bilen hurtigt.

Bilen nåede fra Austin at komme i 24 forskellige karrosseriudgaver og bilen nåede i perioden fra 1922 til marts 1939 at blive produceret i 290.000 eksemplarer.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Relateret ord dixi seven 7
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap