Lamborghini Countach

 

--------------------------------------------------------------------

Lamborghini har en lang tradition for at arbejde med 12 cylinder motorer og har gennem tiderne haft fantastiske sportsvogne som Miura, Espada og Jamara. På biludstillingen i Genéve kunne man i 1971 fremvise prototypen til den bil der skulle blive til Countach. De fleste blev dog noget overrasket over at se bilen i produktion allerede i 1974 for de fleste troede ”bare” at det var et designstudie.

Prototypen havde et design fra Bertone men den endelige produktionsmodel kom med et design af Gandini og bilen var meget brutal i sit design. Bilen var lav, meget bred og havde stort set ingen rude bagtil. Dørene var helt specielle og åbnes skråt fremad – op i luften.

Bilens chassis var et rørbur som blev bygget hos Marchesi i Modena og på fabrikken blev bilen så forstærket med aluminiumspaneler og glasfiberarmeret karrosseridele. Selve karrosseriet blev håndfremstillet i aluminium specielt til den konkrete bil og bulede man en skærm kunne man ikke blot bestille en ny, men måtte få fremstillet en specielt til bilen.

Bilen var en centermotorbil og med motor menes en V12 så stor at der ikke var plads til gearkassen, den blev flyttet frem foran motoren hvorfor de to sæder i kabinen blev adskilt af forstærkninger i bilen.

Den første model hed Lamborghini Countach LP400 og motoren var på 3.929ccm og ydede 375 hk v/8.000 omdrej./min. Det var nok til en topfart på 280 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t. på bare 5,6 sekunder. LP400S er modelbetegnelse på samme bil som fik et facelift i 1978. Men i 1982 kom modellen LP500 med en støre og krafttiger model som nu havde en V12 4.754ccm motor og snart kom den sidste Countach, nemlig QV modellen (Quattro Valvole = 4 ventiler pr. cyl). QV modellen havde en V12 5.167ccm motor med hele 455HK, nok til en topfart på 290 km/t, og samtidigt nedbringe accelerationstiden til 5,3sek.

Den model holdt indtil den 5. juli 1990 hvor den sidste Countach blev bygget, bil nummer 1.851. De sidste to år producerede man modellen Countach Anniversary som jubilæumsmodel for 25 år med Lamborghini – den havde også 455HK motoren.

Countach Anniversary modellen blev præsenteret ved Formel 1 grand prix’et på Monza i 1988. Countach Anniversary modellen var designet af Horacio Pagani, bilen havde 2-delte OZ fælge monteret med det nye Pirelli P Zero dæk og i kabinen kom der aircondition, el-rudehejs, bedre musikanlæg, nye komfortable stole, nyt rat og dørbeklædninger blev re-designet.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Lamborghini
Model Countach
Antal produceret 1851
Produktionsperiode 1974 - 1990
CCM 3929
HK 353
KW 260
Topfart 280
Længde 4140
Land Italien
Præsentation: Geneve 1971
Sammenlign
Billeder
Relateret ord lamborghini diablo
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020