Fiat 128

 

--------------------------------------------------------------------

I 1967 lykkeds det Fiat at erobre titlen som årets bil, året efter fik man en andenplads med modellen 128. I 1969 kunne Fiat præsentere Fiat 128 som fik titlen som årets bil i 1970. Til historien hører at andenpladsen i 1970 gik til Autobianchi A 112 som egentlig var en forstudie bil til den model der blev årets bil i 1972, nemlig Fiat 127 – forvirret?, Fiat havde stor succes med forhjulstræk og biler med priser til det brede publikum i start 70'erne.

Fiat 128 blev som prototype udviklet under navnet X 1/1, det var i den forbindelse man arbejde med platformmodellen og udviklede mange modeller, X1/1J var den jugoslaviske Yogo Zastava, X ½ blev til Autobianchi A112, X 1/4 blev til Fiat 127, X 1/3 ved jeg ikke om blev til noget koncept? Ja og så var der jo Fiat X 1/9 som også er baseret på Fiat 128.



Fiat 128 var en konpakt bil med en brede på hele 160cm og en længde på bare 390cm, den nye Toyota Yaris er f.eks. 375cm lang. Så bilen var altså meget firkantet og derfor var der også rigtig god plads inde i bilen og med en højde på 142cm og ingen skrå bagender var der også god lofthøjde inde i bilen. I især Italien blev bilen meget populær som taxa på grund af sine gode pladsforhold.


Motoren var på 1.116ccm og havde 55HK. Det var nok til at bringe bilen på 142 km/t topfart og en acceleration fra 0-100 km/t på 16,5sek. Sammen med forhjulstræk og særdeles gode køreegenskaber for sin tid var kombinationen af motor og køreegenskaber om end motoren ikke var kraftig et godt udgangspunkt i starten af 70’erne hvor mange andre biler endnu havde baghjulstræk og små motorer.

Bilen kom senere også med en 1.290ccm motor med henholdsvis 60 og 67HK. Den motor blev brugt i Coupé modellen samt i en speciel rallymodel.

Fiat havde i starten store problemer med kvaliteten men fik efterhånden godt fat og Fiat 128 endte faktisk med at blive en af Fiat historiens store salgssucceser. Bilen startede som en 4-dørs sedan men kom senere også som 2-dørs sedan, 3-dørs og som en Coupé model.
 

Bilen blev også bygget i en 3-dørs variant under licens i Jugoslavien under bilproducenten Yugo. Fiat 128 blev i det hele taget til i en tid med meget tryk på hos Fiat. Dante Giacosa som var leder af Fiat’s konstruktionsafdelingen havde ansvar for alt fra de mindste biler til de største luksusmodeller. Samtidigt fik han ansvar for samarbejde med både Rusland og Yugoslavien om udvikling af biler og ikke mindst samarbejde med Simca og Seat om udvikling af biler.

I 1976 faceliftes Fiat 128, bilen får du firkantet lygter og stører kofangere og instrumentbordet fornyes også, men motorprogrammet forbliver det samme.

Efter at have været en kæmpe salgssucces på 3.106.897 produceret biler (heraf 330.897 coupé’er) stoppede man produktionen i Italien i 1983 men man fortsætter helt frem til 1985 i Brasilien.

 
Relateret links
Ingen link registreret til denne artikkel
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Fiat
Model 128
Antal produceret 3106897
Produktionsperiode 1969 - 1983
CCM 1116
HK 55
KW 41
Topfart 142
Længde 3900
Land Italien
Præsentation: ?
Sammenlign
Billeder
Relateret ord fiat 127 fiat 130
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020