Peugeot 403

 

--------------------------------------------------------------------

Peugeot 403 er endnu et mesterstykke fra Pininfarina og dermed endnu en skulptur på vejene. En af de mere sjældne udgaver er cabriolet udgaven, som især blev kendt da Columbo, spillet af Peter Frank, brugte bilen til transport når mord blandt jetsettet skulle opklares.

403’eren kunne fås i flere karrosseriformer – st.car, cabriolet og sedan. Cabrioleten blev produceres i perioden 1956-1961 i 2.050 eksemplarer, hvorimod sedan og st.car modellerne blev bygget i hele 1.214.121 eksemplarer. Peugeot 403 var den første Peugeot model som blev solgt i over 1mio. eksemplarer.

403’eren var afløser for Peugeot 203 og motoren var en 1,5ltr med 65HK v/5.000 omdrej./min og var en videreudvikling af den 1.468ccm store motor fra Peugeot 203. Fra 1959 kunne man også få bilen med en dieselmotor. 403’eren var i øvrigt den første Peugeot model med buet forrude. Udviklingen af 403 startede i 1950, kun to år efter 203’eren kom på markedet – og målet var klart, bilen skulle kunne klare hele verden,.

Oprindelig var Peugeot egen designer Henri Thomas på opgaven, men løsningen fandt Peugeot for amerikansk og hentede i stedet designeren fra Pininfarina - Torino som skabte et design hvis linjer påvirkede Peugeot design i mange år frem.

403 blev præsenteret i Paris for pressen den 20. april 1955 og holdt frem til 1966, selvom der allerede i 1960 kom 404 modellen fra Peugeot. En af årsagerne til bilens succes, ikke mindst på hjemmemarkedet var en stærk pris og så var der plads til seks personer i bilen.
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Peugeot
Model 403
Antal produceret 1214121
Produktionsperiode 1955 - 1966
CCM 1468
HK 65
KW 49
Topfart 135
Længde 4470
Land Frankrig
Præsentation: Paris 1955
Sammenlign
Billeder
Relateret ord Peugeot 404, Peugeot 402,
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020