Mercedes-Benz 190 W201

 

--------------------------------------------------------------------

Mercedes-Benz W211 - 190 2,0E - 1985


Mercedes-Benz W201, eller bedre kendt som 190 er en af Mercedes’s største salgssucceser med 1.874.668 solgte biler i produktionsperioden november 1982 til maj 1993. Den 9. december 1982 er der officiel introduktion hos Mercedes forhandlerne, men bilen blev for første gang vist for offentligheden under biludstillingen i Frankfurt 1982.



Udviklingen af W201 påbegyndtes i efteråret 1976 og 190’eren blev tiltænkt som ny indgangsmodel hos Mercedes-Benz, som indtil nu kun havde haft mellem og luksusklasse sedan-biler med modeller som W114/115, W123 og støre modeller. Der blev lagt meget store kræfter i at skabe en kvalitetsbil, så man ikke med en ”billig” Mercedes ødelagde sit omdømme for kvalitetsbiler.

Bilen skulle være skelsættende når det gjaldt kvalitet, komfort og sikkerhed. I sommeren 1978 stod grundkonceptet klar og man påbegyndte omfangsrige test og udvikling af nye komponenter. F.eks. udvikles og testet hele 8 bagaksel grundkoncepter, i 77 variationer.

I efteråret 1981 kunne en hånd-bygget prototype påbegynde vejtest. Om end det var en mindre bil kunne bilen fås med forskelligt moderne sikkerheds-udstyr, som f.eks.  ABS-bremser og airbag – dog som ekstraudstyr.

Cirka 6mia. kr. blev der af Mercedes-Benz brugt på udviklingen af W201-modellen, og det var selv i nutidige forhold en enorm sum og satsning.

W201 er blevet produceret i et hav af varianter og har gennem tiderne gennemgået større og mindre facelift og ændringer.

Stort antal motorer
Bilen har gennem tiderne været anvendt meget i motorsporten, der blev sågar arbejdet på en rally-model. I 1990 kom f.eks. den vilde 190E 2,5-16 Evolution II med 235HK, men allerede i 1983 kom 190E 2,3-16 med 185HK, efterfulgt i 1988 af 190E 2,5-16 Evolution I. I 1992 vandt EVO II de tyske DTM mesterskaber med Klaus Ludwig bag rattet. (læs om evolution II modellen her)

W201 kom desuden i en række ”rugbrødsmodeller” med 1,8 og 2,0 motorer og de mere kraftige 2,3 og 2,6 motorer. Desuden kom en række dieselmotorer – den lidt svagere 2,0D motor med 75HK og 2,2D motor med 73HK, men også lidt støre motorer med 94HK 2,5 dieselmotor, henholdsvis 122HK i en 2,5 turbo diesel motor.

Kvalitet
Der er ikke noget at sige til at bilen i dag er ved at blive en ægte klassiker, kabinen er lavet i materialer af høj kvalitet, kabinen og karrosseri på ikke ”stylet” biler, er tidløst og smukt, og bilen køre forbløffende godt. Sæderne er med indbygget fjedre, en klassisk Mercedes-ting og man har fornemmelsen af, at bilen køre lige så godt som mange moderne biler – ikke at den gør det i presset situationer, men bilen er blød og behagelig at køre i. Sidst men ikke mindst huskes man i denne bil på at ”ordnung muss sein” – instrumenterne er store og let læselige, knapperne er hvor de skal være og de er funktionelle.
 


Lære detaljer finder man rund om i bilen, advarselstrekanten integreret i bagklappen, førstehjælpskassen integreret i hattehylden, udetemperaturmåler, højdejusterbart førersæde, el-antennen der køre op når radioen tændes – er blot nogle af de ting der gør bilen til lidt mere en blot en gammel bil, hvis den skal bruges som hverdagsbil.
 
Sikkerhed
Og så kan man glæde sig over at denne ”nyklassiker” kan være udstyret med både airbag og ABS bremser, sidstnævnte dog nok det vigtigste at sikre sig.


Men også andre tiltag blev gjort for at sikre at bilen var blandt de sikreste for sin tid. ”Safety Pedals” – altså sikkerhedspedaler, trækker pedalerne væk fra fødderne ved kollision så der er maksimum af plads til fødderne ved kollision. Sidespejle blev som det er kendt fra alle biler i dag konstrueret, så de bøjer af, både forlæns og baglæns hvis de rammer noget (bløde trafikanter). Forrudeviskeren består af én visker som formår at viske 75% af forruden og i 1985 opdateres viskeren af et system der også visker kanterne.

Sidedørene overlapper hinanden for at undgå at dørene skal sætte sig fast efter et uheld, toppen af instrumentbordet er polstret så det giver efter for slag, og bakspejlet er konstrueret til at brække af ved et tryk på cirka 7kg for at det ikke skal forsage skader på personer i kabinen.
 


Endelig arbejdede man i W201’eren med stødabsorberende zoner, både foran og bagved, således at karrossen omkring kabinen deformeres, med henblik på mindst mulig reduktion i kabinepladsen ved uheld.

W201 blev til at starte med bygget på Mercedes fabrikken i Sindelfingen, i udkanten af Stuttgart, men senere også på fabrikken i Bremen. Sidstnævnte kom senere i gang, da der var lidt intern fnidder, fordi fabrikken i Bremen var vant til at bygge varebiler.

W201 modellen er en dejlig bil, hvis man vil have en Mercedes der er ved at blive en klassiker og er til at betale. Man skal dog kigge sig godt for, for kvalitet og stand på de brugte W201'ere er lige så stor som udvalget er stort. Og hvis man lægger vægt på det med at bilen er en "ny-klassiker", skal man holde sig fra biler som er "stylet" med spoiler, uoriginale alufælge osv.
 


Kilder:
Wikipedia, Baureihe201.de, The Mercedes Benz W201 Page. Fotos: Bilhistorie.dk
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Mercedes-Benz
Model W201 - 190
Antal produceret 1874668
Produktionsperiode 1982 - 1993
CCM 1996
HK 105
KW 77
Topfart 185
Længde 4448
Land Tyskland
Præsentation: Frankfurt 1982
Sammenlign
Billeder
Relateret ord babybenz daimler chrysler
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020