Renault 4

 

--------------------------------------------------------------------

Renault R4 er bilen der nok er bedst kendt som den gule postbil i Danmark, for netop Post Danmark fandt hurtigt ud af at bilen var perfekt til postudbringning. Man anskaffede sig de første fem biler på prøve i 1962, kort efter præsentationen i Frankfurt året før. Man var første lige blev motoriseret i 1960 og man havde derfor ikke særlige mange erfaringer, men det viste sig hurtigt at 3 cykelruter kunne slås sammen til en motoriseret rute, hvorfor der var meget store besparelser at hente.

Klik for støre billedeRenault 4 blev primært brugt til landpostbudene og i 26 år købte Post Danmark 8.000 Renault 4. Den sidste Renault 4 blev først taget ud af tjeneste i Maj 1999. Den kørte på landpostruten Englerup, i Kirke Sonnerup på midtsjælland.

Renault 4 blev præsenteret på biludstillingen i Frankfurt 1961. Bilen fra ligesom vi kender det fra 2CV en fræk, smart og anderledes bil og interessen var derfor naturligvis stor. Baggrunden var at Renault’s direktør Pierre Dreyfus i starten af 1956 havde igangsat udviklingen af afløseren for Renault 4CV som skulle være konkurrencedygtig over for Citroën’s 2CV. Bilen skulle være rumlig, let at køre og nem at servicere.

Bilen var let og retningsstabil at køre og med forhjulstræk forsvandt mange af de ubehagelige overraskelser et baghjulstrække kan medføre. Kølervæsken var påfyldt fra fabrikken i et lukket system med en ekspansionsbeholder og varmeapparatet var en konstruktion hvor man ikke regulerede på selve varmeapparatet, men ved at blande kold og varm luft direkte. Man kunne således f.eks. åbne direkte for den friske luft, som kom ind igennem en lem lige under forruden.

Motoren kom direkte fra Renault 4 CV og var på 747ccm. Bilen kunne yde 22,5 HK ved 4.500 omdrej/min. og den tre-trins gearkasse havde kun synkronisering mellem 2. og 3. gear. Gearskiftet var et paraplyhåndtag som vi blandt andet kender det fra Citroën 2CV. Ligesom 2CV’eren havde man også konstrueret sæderne med rørstiver og man kunne hurtigt fjerne sæderne og få mere plads.

Den beskedne motor gjorder naturligvis ikke R4’eren til nogen racerbil og det tog da også 27 sek. at nå 80 km/t og efter 44,5 sekunder nåede man 90 km/t. Topfarten var beskedne 96 km/t. Til gengæld fra brændstoføkonomien fremragende med 15,25 km/l ved 80 km/t og 13,8 km/l ved 90 km/t.

Affjedringen var komfortabel og blød. Baghjulene var ophængt i langsgående svingarme, affjedret af torsionsfjedre som lå parallelt på tværs af bilen, hvilket betød at akselafstanden ikke var den samme i højre og venstre side. Den specielle konstruktion gjorder at bilens bund var fuldstændig flad og boltet direkte sammen med karrosseriet. Inde i bilen var der god plads til voksne mennesker og hele 1,25m albuerum i bilen.

Bilen kom på radialdæk i str. 145 x330 og var meget støjsvag og rolig at køre. Bilen vejede 600kg og havde relativt dårlige bremsere og bilen var kun udstyret med et 6 volts el-anlæg. Til gengæld var betjeningen let med en tændingskontakt der var bygget sammen med ratlåsen og blæseren blev betjent via et kontrolpanel der var indbygget i instrumentbordet.

Bilen havde rigtig god plads, med et stort bagagerum og nem adgang via den tophængte bagklap. Hjulkaserne generede næsten ikke bagi og da sæderne let kunne fjerne, var bilen velegnet når man sommetider skulle bruge plads. Der var nu også blevet væsentlige bedre pladsforhold foran, da hjulkasserne sad så langt fremme at de ikke generede for benpladsen.

Bilen blev præsenteret i en varevognsudgave, samt 4 udstyrsvarianter, R3, R4, R4L (luksusmodellen) og R4L Super Comfort. Desuden kom nogle eksportmodeller som ”Export” og ”Parisienne” indtil der i 80’erne kom specielle udstyrsmodeller som ”Joggin”, ”Sixties” og ”Savane”. Man stopper produktionen af R3 efter kun 2.526 produceret biler. Modellen var kun blevet solgt i Frankrig i 1 farve "Pyramid grey" men slog slet ikke an i forhold til den populære R4 model.

Allerede i 1964 nåede produktionen ikke mindre end 500.000 biler og frem til produktionen stoppede i December 1992 producerede man 8.102.823 biler.

Modelhistorie
1956 Udviklingen igangsættes
1959 Endelig prototype færdiggøres
1961 Bilen præsenteres på biludstillingen i Frankfurt. Bilen kommer på markedet i 5 forskellige varianter
1961 Den 3. august 1961 begynder produktionen af Renault 4.
1962 Man stopper produktionen af R3 efter kun 2.526 produceret biler.
1962 R4 Fourgonette "varebil" bliver sendt på markedet. Bilen er en spartansk og billig bil, som er slidstærk og sparsom.
1963 Super R modellen med speciel bagklap og luksussæder, samt krom kofangere kommer på markedet.
1964 Produktionen runder 500.000 eksemplarer.
1964 Bilen bliver udstyret med en 845ccm stor motor, som yder 27 HK.
1964 Parsienne modellen kommer på markedet og præsenteres i samarbejde med modemagasinet "ELLE" for at øge salget til den kvindelige del af markedet. I starten kunne bilen kun fås i sort og bilen var dekoreret hen af siden med skottetern eller fletdekoration.
1965 Varevognsudgaven kommer nu i en modelvariant med ruder bagi samt mulighed for at få sæde bagi.
1967 Renault 4L Export blev udstyret med nyt instrumentbord og det nye sølvfarvet Renault logo.
1967 Man stopper med at bruge den 3-gears gearkasse og man ændre grillen og kofangeren.Bilen er nu udstyret med en 4-trins gearkasse.
1971 Bilen får nu et 12volt el-anlæg i stedet for 6volt.
1972 Bilen får nu en 782ccm motor som også yder 27 HK, men køre længere på literen.
1974 Bilen får gearkassen fra Renault 6.
1975 Bilen får et facelift med ny kølergrill i sort. Benzintanken bliver støre og indeholder nu 34liter i stedet for 26liter. Vinduesviskeren laves om, så den selv går tilbage i nulstilling efter brug.
1977 I september runder produktionen 5.000.000 biler. Safari-modellen med sorte kofangere kommer på markedet.
1978 Bilen får nu en 1.108ccm. motor med 34HK. Motoren forbliver i produktion frem til 1992.
1980 Den kraftige GTL model kommer på markedet.
1983 Alle modeller på nær GTL modellerne udstyres med 845ccm. motoren med 34HK.
1986 Bilen fås nu også med en 956ccm som køre langt på literen og også yder 34HK.
1992 Produktionen af Renault 4 stopper den 21. december 1992.
Tekniske data
Model 4L
Modelår 1965
Motor 747ccm 4 cylindret motor
Gearkasse 3gear frem og 1 bagkgear.
Bremser Tromlebremser på alle 4 hjul.
Karrosseri 5 personers Hatchback med 5 døre.
Længde 3.656mm
Højde 1.532mm
Brede 1.485mm
Friværdi under biler 200mm.
Venderadius 8,6 meter i tom bil med fører (mellem kegler). Samlet venderadius 9,3 meter.
Egenvægt 570kg.
Topfart 110 km/t.
Udstyr Solskærm (justerbar), Bakspejl, 2 hylder under instrumentbroderet, 2 signalhorn - et til byen og et til landevej, elektriske vinduesviskere, udvendig låsecylinder i førerdøren og i bagklappen, varmeapparat som anvender varm luft fra bilens motor der kan blandes direkte med kold luft - samt mulighed for luft til forruden eller fødderne, eller begge dele på en gang,
Ekstraudstyr To justerbare solskærme, askebærer, two-jet vinduesviskere, elektrisk varmeapperat.
Dæk 135 x 330 (13")
Motorolie 2ltr.
Kølervæske 5 liter hvis bilen har varmeapparat eller 4,5 liter.
Brændstofkapacitet 26ltr.
Differentialeolie 0,7 liter
HK 22,5 HK v/4.700 omdrej/min.
Cylinder 4
El-Anlæg 6volt 60/75 Amp.
Motorvarianter
1961-1962 (R3) 603ccm, 23HK, Topfart 90 km/t.
1961-1962 (R4) 747ccm, 23hk, Topfart 105kmt (110km/t for R4 Super)
1964 845ccm, 27HK, Topfart 110km/t
1966 845ccm, 34HK, Topfart 115 km/t.
1972 782ccm, 27HK, Topfart 110 km/t.
1978-1992 1108ccm, 34HK, Topfart 122 km/t.
1986-1992 956ccm, 34 HK, Topfart 118 km/t.
Produktionsantal
Produktionsår Personbiler Varebiler I alt
1961 19.542 0 19.542
1962 196.256 26.527 222.783
1963 238.249 32.154 270.403
1964 206.200 28.609 234.809
1965 224.976 35.994 260.970
1966 258.896 44.886 303.782
1967 321.079 47.487 368.566
1968 336.604 52.268 388.872
1969 310.213 64.873 375.086
1970 288.733 71.768 360.501
1971 279.069 75.020 354.089
1972 266.551 85.108 351.659
1973 219.235 90.649 309.884
1974 259.889 100.204 360.093
1975 233.185 75.927 309.112
1976 229.291 108.357 337.648
1977 252.055 106.078 358.133
1978 265.148 103.721 368.869
1979 264.653 110.554 375.207
1980 241.644 126.779 368.423
1981 177.660 114.126 291.786
1982 182.246 121.614 303.860
1983 173.902 128.816 302.718
1984 127.658 98.323 225.981
1985 105.965 87.903 193.868
1986 88.292 39.167 127.459
1987 76.950 32.600 109.550
1988 70.260 18.878 89.138
1989 62.882 9.886 72.768
1990 43.542 6.282 49.824
1991 30.204 3.408 33.612
1992 21.627 201 21.828
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Renault
Model 4
Antal produceret 8102823
Produktionsperiode 1961 - 1992
CCM 747
HK 22,5
KW 17
Topfart 110
Længde 3656
Land Frankrig
Præsentation: Frankfurt 1968
Sammenlign
Billeder
Relateret ord Renault 4 postbiler
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020