Fiat 500 Topolino

 

--------------------------------------------------------------------

I starten af 30’erne fik Fiat’s unge designer Dante Giacosa besked fra den daværende chef for Fiat Senator Agnelli om at bygge en bil alle have råd til at købe og eje – den måtte max koste 5.000 lire – og var dermed et rigtigt folkebil projekt, ligesom det skete i Frankrig hos Citroën og i Tyskland med VW. 5.000 Lire svarede til 4-5 månedslønninger for en arbejder på det tidspunkt.

Allerede i 1934 kunne den første prototype ”Zero A” vises frem og bilen tegnet meget lovende og den overholdte prisen. Nu gik det stærkt og allerede i 1936 var man klar til at sælge Fiat 500 og bilen var nu verdens mindste serieproduceret bil. Bilen blev nu bygget på det meget store Lingotto-anlæg og der blev bygget cirka 100 biler om dagen. Bilen var en stor succes hos den menige Italiener og bilen blev i folkemunde kaldt Topolino som betyder Mickey Mouse – for bilen lignede til forveksling de biler som man kunne finde i Walt Disney’s tegneserier. I Danmark er bilen kendt som ”Mariehønen”.

Bilen var konstrueret til 2 personer og 50kg bagage. Bag ved forsæderne var der en form for bagagehylde, hvor man til nød kunne anbringe børn Bilen var udstyret med en 4-cylindret 569ccm stor rækkemotor på 13HK, hvilket kunne bringe bilen helt på 85km/t. Bilen har 4 gear og køre næsten 17 km/l. Bilen blev sågar bygget under krigen og helt frem til 1948 i ikke mindre end 122.000 eksemplarer. Bilen vejede heldigvis så lidt at man ikke skulle betale den daværende vejskat for tungere biler på 275 lire om året.

Chassiset var konstrueret med 2 næsten parallelle vanger der hullet for at sparer på vægten og forhjulene var uafhængigt affjedret med tværliggende bladfjedre og bag var den en stiv bagaksel der var monteret med i bagudrettet, kvartelliptiske fjedre. Bilen var derfor af en meget moderne konstruktion og gjorder bilen letkørt. Faktisk havde bilen så gode køreegenskaber at bilen hurtigt blev populær til motorsport og i 1937 deltog hele 32 Fiat 500 i Mille Miglia løbet.

Den første model blev kun bygget med lærredstag men senere kom en model med ståltag og en lille st.car. I St.car modellen var man blevet inspireret af amerikanske biler og bagenden var bygget af træ og krydsfiner – men efter anden verdenskrig gik man over til en stålkonstruktion.

Nu blev bilen præsenteret i en kraftigere B-model med en kraftigere motor, som kunne bringe bilen op på 95 km/t, og senere blev den efterfulgt af en C-model som forblev produceret frem til 1955. B & C modellerne blev produceret i 400.000 eksemplarer, men trods en meget stor succes var behovet for en moderniseret model tiltrængt.

Afløseren blev en ny Fiat 500

Tekniske data

Tekniske data Fiat 500 Fiat 500B Fiat 500C
Motor 4cyl/4-takt
Boring 52mm
CCM 569ccm
HK 13HK 16,5HK 16,5HK
Akselafstand 2.000mm
Sporvidde 1.110mm foran & 1.080mm bag
Bilens længde 3.215mm
Bilens brede 1.275mm
Bilens højde 1.377mm
Egenvægt 535kg 600kg 610kg
Lasteevne 210kg 190kg 190kg
Tophastighed 85 km/t 95 km/t 95 km/t
Brændstofforbrug 16,7 km/l 20 km/l 20 km/l
Tankindhold 22ltr.
Produktionsperiode 1936-1948 1948-1949 1949-1955
Produktionsantal 122.213 21.263 376.371
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Fiat
Model 500
Antal produceret 519847
Produktionsperiode 1936 - 1955
CCM 569
HK 13
KW 10
Topfart 85
Længde 3215
Land Italien
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord fiat 126 500
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020