BMW Isetta

 

--------------------------------------------------------------------

I midt 50érne havde BMW store problemer. Trods stor succes med salget af motorcykler, gav det ikke et stort nok overskud til at dække underskuddet fra bilproduktionen af de efterhånden lidt ældet modeller 501 & 502.

Den store succes- og løsning blev BMW Isetta som et års tid før præsentationen fra BMW var konstrueret hos Iso i Milano – Italien, med en to-takts motor. Iso havde allerede på biludstillingen i marts 1953 præsenteret bilen og efter præsentationen lå produktionen på op til 15 biler om dagen og hurtigt udvidede man produktionen til 50 biler om dagen. BMW fik nu licensrettigheder hvilket de offentliggjorde i påsken 1954 – licensrettighederne galte alle tysktalende lander og Skandinavien.

Bilen eller motorcyklen blev en succes med en produktion på 160.000 fra 1955 – 1960. Når man kan sige motorcykel eller bil, er det fordi den af mange blev betragtet som en motorcykel med tag og i Danmark måtte den køre med motorcykel kørekort, men Isetta’en betjenes og køre som en bil, ligesom den også opføre sig som en bil. I Danmark hvis man kigge lidt på hjemmesider om scootere, dukker Isetta’en faktisk også op, så den dag i dag – vækker bilen interesse hos beundre af både biler, motorcykler og scootere.

I Tyskland var ”das Wirtschaftswunder” startet – altså den succesrige industrialiserings - og handelsperiode som gjorder Tyskland stærk igen efter krigen – og i Tyskland ville cyklisterne gerne motoriseres og dem der allerede kørte på motorcykel ville gerne have tag over hovedet – men biler var jo stadig dyre.

Bilen var bekvem og man sad lige så godt i bilen som i en traditionel personbil og der er plads til 2 voksne og 1 barn i bilen – og alligevel var der plads til en lille smule bagage. Desuden kunne man købe en lille bagagebære så der var plads til en kuffert, hvis man kørte på ferie i bilen – og som det ikke var nok med den lille 12HK motor, fandtes der også nogle der kørte med campingvogn efter den lille bil.

Isetta’en blev hos BMW udstyret med BMW’s 245ccm motorcykelmotor og gearkassen kom også fra motorcyklen, men fik tilføjet et bakgear. Motoren med udstyret med blæsekøling og dynastart. Gearkassen trækker gennem en dobbelt kæde baghjulene og lå i en kasse som samtidigt fungerede som svingarm. Bagakslen havde to hjul og der var ingen differentiale, men det gav på grund af konstruktionen ikke de store problemer – kun i særdeles skarpe sving og vendinger kunne det ene hjul hænge lidt. Der blev til nogle lande også produceret en 3-hjulet udgave, da den skattemæssigt så blev takseret mere fordelagtigt.

Ville man have lidt frisk luft kunne men enten åbne sideruderne eller skyde foldetaget lidt tilbage – men en decideret blæser fandtes der ikke i bilen – og oven på motoren var der lavet lidt plads til håndbagagen. Der var mulighed for opvarmning af kabinen ved hjælp af kølerluft, men på kolde dage er det ikke nok og det er klogt at have rigeligt med tøj på – men luften klarede at holde vinduerne fri for dug.

Fra starten i 1955 var bilen drevet en 12 HK motor på 245ccm, men blev i 1957 udstyret med en 13 HK motor på 300ccm – og gearkassen blev styret af en lille gearstang som fungerede godt.

Bilen var selvfølgelig ikke nogen racerbil, men den klarede sig rimelig fint med en topfart på 85 km/t og bilen havde en god stabil ydeevne og en rigtig god økonomi. Ved 80 km/t kørte man 22,2 km/l – men holdt man bilen på 60 km/t klarede den hele 29,4 km/l. Trods den gode økonomi måtte man relativt ofte på tanken, da den kun havde en brændstoftank på 13ltr.

Det siger næsten sig selv, at accelerationen ikke var afgørende for køberne, og bilen var helle ikke nogen racer på det felt. Men i byen var accelerationen passende med 8,6 sekunder fra 0-40 km/t – men ville man højere op i fart tog det 18,8 sekunder at nå 60 km/t og hele 49,3 sekunder at nå 80 km/t.

Bremsere på Isetta er ikke særlig gode og bilen krævede derfor en lidt forsigtig kørsel, rattet var lavet på en særlig måde og sad fast på døren, som var hele fronten på bilen der åbnede.

I Tyskland parkerede man bilen med fronten imod fortovet på grund af sin meget korte længde på 2.285mm, men det måtte man ikke i Danmark – og var man uheldig havde nogen parkeret så tæt på fronten at man ikke kunne komme ind i bilen.

I hele produktionsperioden fra 1955 til maj 1962 blev der produceret hele 161.360stk i Tyskland og 30.000 i England. Isetta’en nåede også at blive produceret på licens i Frankrig under navnet Isetta Velam i 5.000 eksemplarer og i Brasilien under navnet Romi Isetta i cirka 3.000 eksemplarer. Af de biler som BMW producerede blev cirka 8.500 biler eksporteret til USA, hvoraf cirka 1.000 stadig eksistere. Denne model kendes på de særlig store kofangere.

Da succesen var godt i gang, besluttede man at udvide med modellen BMW 600, som var en forstørret BMW Isetta med ekstra sidedør og længere chassis. Motoren til denne model blev hentet fra motorcyklen R67 og var en 582ccm motor med 20HK. Modellen blev bygget fra 1957 – 1959 i 35.000 eksemplarer og efterfølgeren herfor blev en BMW 700 – men kabinescooterens tid var svundet meget, da der nu kom billige biler med mere plads til næsten samme priser som kabinescootere.

Tekniske data

BMW Isetta standard 250 BMW Isetta standard 300
Motor 4-takt 250ccm 1-cylinder

4-takt 300ccm 1-cylinder

HK 12 v/5.800 omdrej.min 13 v/5.200 omdrej.min
El-anlæg 12-volt 12-volt
Gear 4 + bak 4 + bak
Topfart 85 km/t 85 km/t
Vendedia. V: 8,45m H: 8,20m V: 8,45m H: 8,20m
Dæktryk F/B 1,4 / 1,2 F/B 1,4 / 1,2
Tankindhold 13ltr 13ltr
Egenvægt 350kg 350kg
Nyttelast 230kg 230kg
Længde 2.285mm 2.285mm
Brede 1,380mm 1,380mm
Højde 1.340mm 1.340mm
Km/ltr. 30,3 v/57km/t. 30,3 v/57km/t.

Produktionsoplysninger

Type Byggeår Antal produceret
ISO 1945-1958 17.000
Velam 1955-1958 5.512
Romi 1956-1961 3.150
BMW Standard 250ccm 1955-1956 26.646
BMW Standard 300ccm 1955-1956 15.338
BMW Export 250ccm 1957-1962 47.636
BMW Export 300ccm 1957-1962 25.697
BMW 300ccm højrestyret 1956-1962 153
BMW 3-hjulet 1957-1962 1.605
Øvrige modeller 1956-1964 44.653
I alt 217.390
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke BMW
Model Isetta
Antal produceret 191728
Produktionsperiode 1955 - 1964
CCM 250
HK 12
KW 9
Topfart 85
Længde 2285
Land Tyskland
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord bmw isetta iso velam romi kabinescootere æg motorcykler
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020