Triumph Spitfire

 

--------------------------------------------------------------------

Efter mætningen af det enorme behov for biler efter krigen og op igennem 50’erne havde ledelsen hos Triumph indset at der var behov for en billig sportsvogn såvel i Europa, men ikke mindst på det attraktive eksportmarked USA. MG og Austin Healey var allerede på markedet med henholdsvis Midget og Sprite (kendt som frogeye). Spitfiren var derfor meget vigtig for Triumph og kodenavnet under udviklingen af bilen blev da også ”the bomb”.

Triumph Spitfire er baseret på et lettere tilpasset og forkortet chassis fra Triumph Herald personbilen, som var nem at tage udgangspunkt i, da det var en velfungerende bil. Spitfire navnet stammer fra en byttehandel med flyvemaskineproducenten Vickers/Supermarine som gerne ville have navnet Vanguard til et af deres passagerfly og i bytte gav fluproducenten Triumph lov til at vælge et af deres varemærker til en bil, hvilket blev spitfire. Spirtfiren blev oprindelig kaldt Spitfire 4, men dette blev ændret til Spitfire Mk. 1.

Spitfiren endte med at blive en mere luksuøs, anvendelig og komfortabel bil end sine konkurrenter, med et stort bagagerum og mulighed for overdrive gear. Dertil kom at man kunne købe en hardtop til bilen og bruge den om vinteren også. Bagakselen var ikke stiv som på konkurrenternes biler, men uafhængig hvilket gav bilen et meget let bagende med tendens til udskridning. Bagakslen fra GT6 Mk.2 + MK.3 kaldt ”Rotoflex” var faktisk tiltængt at skulle bruges til spitfiren, men dette blev ændre af hensyn til at holde produktionsomkostningerne nede.

Bilen er designet af den italienske designer Giovanni Michelotti der tidligere blandt andet havde deltaget i design af BMW 700 og Renault Alpine – og senere deltog han i udviklingen af flere modeller hos Triumph. Det oprindelige smukke design blev da også bevaret indtil 1971, hvor man foretog et støre facelift af bilen, Mk. 4.

Bilen var oprindelig ikke kun født med undervogn og chassis fra Heralden, men også motoren kom herfra i den første udgave, det var den 1.147ccm 4 cylindre motor som præsterede 63HK ved 5.750 omdrej./min. Den første serie af Spitfire blev bygget frem til 1964 i 45.753 eksemplarer. Herefter kom en ændret udgave med nyt topstykke, som gav bilen 75hk og en slagvolumen på 1.296ccm, dog måtte man på grund af miljølovgivningen til amerikanske marked begrænse motoren, så den kun ydede 63HK. Men i 1974 kom en sidste motorforbedring i form af Mk. 4, som havde en motor på 1.493ccm, hvilket betød 71HK v/5.500 omdrej./min og en topfart på 160km/t og en acceleration fra 0-100 på 13,2 sekunder, hvilket gjorder spirtfieren til en rigtig sjov hverdag sportsvogn.

I alt nåede der at blive bygget 314.332 Spitfire fra oktober 1962 til august 1980 og den sidste Spitfire der blev bygget var i farven ”Inca Yellow” med stelnummeret TFADW5AT 009898.

Bilen er den dag i dag en populær samlerbil, med masser af køreglæde, mulighed for anvendelse i hverdagen og ikke mindst er bilen overkommelig og mulig at købe reservedele til og flere kendte mennesker har kørt spitfire, f.eks. var det skuespilleren Nicolas Cage’s første bil.

Modellerne
Model Spitfire 4 Spitfire 4 Mk. II Spitfire Mk. III Spitfire Mk. IV Spitfire 1500
Prod. periode 10/1962-12/1965 12/1965-1/1967 1/1967-12/1970 12/1970-12/1974 12/1974-8/1980
Prod. stk. 45.753 37.409 65.320 70.021 95.829
Ccm 1.147 1.147 1.296 1.296 1.493
Cylindre 4 4 4 4 4
HK 63 67 75 63 71
Længde 3.680mm 3.680mm 3.730mm 3.780mm 3.780mm
Brede 1.450mm 1.450mm 1.450mm 1.500mm 1.500mm
Højde 950mm 950mm 950mm 950mm 950mm
Egenvægt 712kg 712kg 712kg 780kg 794kg
Topfart 148 km/t. 148 km/t. 153 km/t. 145 km/t 160 km/t
0-100 km/t. 17,3 sek 15,5 sek. 14,5 sek 16,2 sek 13,2 sek.
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Triumph
Model Spitfire
Antal produceret 314332
Produktionsperiode 1962 - 1980
CCM 1147
HK 63
KW 47
Topfart 148
Længde 3680
Land England
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord triumph
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020