Renault 5

 

--------------------------------------------------------------------

I 1968 havde Renault’s ledelse under Pierre Dreyfus besluttede at man skulle udvikle en bil der kunne afløse Renault 4, og kravene var at den i forhold til Renault 4 skulle være smartere at se på og hurtigere på de nu noget bedre lande- og motorveje. Projektet blev kaldt ”Project 122”.

Selvom Renault 5 - kaldt R5 var tiltænkt at skulle afløse Renault 4 da den i 1972 blev præsenteret og selv om den blev en rimelig populær bil, blev det ikke en afløser for Renault 4 som også stadig blev produceret efter Renault stoppede med Renault 5 modellen.

Renault 5 var designet rimelig neutral for at ramme masserne som modspil til blandt andet BMC der havde præsenteret Mini’en med stor succes. Bilen var godt indrettet og havde god plads til selv de langbenet og selv om bagsædepladsen ikke var enorm, kunne man vippe sæderne fremad og komme ind via de store sidedøre. Målgruppen var yngre mennesker, byboerne og ikke mindst kvinder.

Bilen var letkørt med gode og sikre køreegenskaber og var for der fleste rimelig nem at gå til. Bilen kom til at starte med i 3 motorvarianter, en 782ccm, 845ccm og 956ccm – og i 1974 kom der en motor på 1.289ccm og endelig i 1976 en Alpine tunet motor på 1.397ccm med 93HK og nu en tophastighed på 175 km/t. Lidt senere sluttede man af med at præsentere en Turbo motor med 110HK.

Bilen var rimelig kvik med de lidt støre motorer og med et brændstofforbrug der klarede forbrugernes krav i oliekrisetider gjorder at bilen trods tro R4 ejere, blev solgt i et rimeligt antal,

I dag er der desværre ikke så mange tilbage, da de har måtte vige for udbredte rustproblemer.

Interiøret var for sin tid meget moderne med sammenpresset fiber som loftbeklædning i stedet for plys og velour, ligesom plastikken i bilen var lavet så man kunne se at de var plastik (af en rimelig kvalitet) i stedet for at forsøge at det skulle ligne læder (imiteret læder og nappa).

Bilen opnåede i Frankrig allerede i 1973 5 % markedsandel og da oliekrisen satte ind i den sidste halvdel af halvfjerdserne nåede bilen en markedsandel på 11 % på grund af sin gode brændstoføkonomi.

I 1978 kom Turbo modellen som opnåede stor succes i motorsporten og i 1981 vandt bilen Monte Carlo rallyet.

I 1979 kom en 5-dørs model og Renault 5 nåede at blive produceret i over 5.000.000 eksemplarer inden den i 1984 udgik af produktionen. Dog producerede man den succesfulde Turbo model helt frem til 1991.

Senere kom en anden generation af Renault 5.

Tekniske data basismodel - modelår 1973
Motor/Gearkasse: 956ccm - 4cylindret, 47HK. 4 gear,
Længde/højde/brede 3.500mm/1.400mm/1.520mm
Vægt: 785kg.
Topfart 135 km/t.
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Renault
Model R5
Antal produceret 5325000
Produktionsperiode 1973 - 1985
CCM 956
HK 47
KW 35
Topfart 135
Længde 3500
Land Frankrig
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord r5 r4 alpine første turbobil frankrig
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020