Mercedes-Benz 300 SL

 

--------------------------------------------------------------------

Mercedes-Benz 300 SL kendt som ”Mågevinge”, ”Gullwing”, ”Sølvpilen” m.fl. er måske en af Mercedes-Benz’s største klassikere. Bilen er unik med sine ”mågevingedøre” som åbner opad hvilket giver bilen et helt karakteristisk udseende – og en masser tilnavne har fulgt bilen.

Mercedes-Benz 300 SL er oprindelig skabt til motorsport med en meget avanceret rørkonstruktion som i øvrigt er skyld i dørene da de tager så meget plads at der ikke var plads til konventionelle døre. Bilen havde baghjulstræk, en stor 3,0 ltr. 6 cylindre motor på 240HK til gadebrug og var derfor en rigtig muskelbil at få fat i.

Motoren stammer oprindelig var en almindelig Mercedes-Benz 300 sedan men ilagt med en hældning på 40grader for at få et lavere tyngdepunkt i bilen, men da motoren var meget stor og vibrerede en del, blev der monteret en meget stor vibrationsdæmper forrest på krumtapakslen. Motoren var oprindelig på 115HK, men blev altså opgraderet væsentligt bl.a. med benzinindsprøjtning. Racerversionen havde oprindelig kun 175HK.

SL står for ”Sport” og ”Leicht” og bilen var i første omgang bygget og tilpasset motorsport og bilen deltog for første gang i racerløb i 1952 ved løbet Mille Miglia hvor den opnåede 2. og 4. pladsen, ved LeMans fik den ud af 3 tilmeldte biler både 1. og 2. pladsen, den sidste bil udgik. Desuden opnåede bilen flere førstepladser andre steder, f.eks. i langdistanceløbet Carrera Panamericana Mexico.

Sidstnævnte løb gjorder at amerikanske købere fik øjnene op for bilen, men da 1953 ikke bød på nævneværdige sejre havde Mercedes-Benz besluttet sig for ikke at sætte bilen i produktion og holde sin fokus på grandprix biler, ikke mindst fordi at bilens dyre konstruktion ikke egnede sig til ”støre produktioner” i en tid hvor Mercedes-Benz stadig havde brug for at have ”storsælgere”

Det var den amerikanske Mercedes-Benz forhandler i New York, Max Hoffman meget ked af, og det lykkedes ham at overtale Mercedes-Benz til at sætte bilen i produktion imod at han lovede at sælge mindst 1.000 eksemplarer.

Den endelig model til salg for gadebrug blev vist på biludstillingen i New York 1954 for første gang. Bilen havde nu fået ændret motoren til den kraftige 240HK motor – for racermodellen havde oprindelig kun 175HK, hvilket var rigeligt til en meget let bil. Salgsbilen havde et stålkarrosseri i stedet for det oprindelige aluminiumskarrosseri, masser af krom og så selvfølgelig kofangere. Når nu motoreffekten var blevet øget hang det også sammen med at bilens vægt var steget med 400kg.

De specielle døre gjorder bilen svær tilgængelig hvorfor rattet sad på et hængsel så de kunne hældes med bedre benplads til følge.

Bilen blev aldrig en storsælger for bilen var i sig selv ikke særlig praktisk i brug og den var meget dyr, men bilen var jo netop en rigtig superbil for sin tid hvorfor det lille antal og det specielle ydere har gjort bilen til en af de mest eftertragtede Mercedes-Benz’er blandt samlere af nyere klassikere i dag og ryger let op i 2.000.000 Kr. i handel for en flot eksemplar.

Bilen nåede at blive bygget i 1.400 eksemplarer, hvoraf cirka 1.100 blev solgt i USA og 29 af bilerne var med aluminiumskarrosseri.

 
Relateret links
Ingen link registreret til denne artikkel
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Mercedes-Benz
Model 300 SL
Antal produceret 1400
Produktionsperiode 1954 - 1957
CCM 2996
HK 220
KW 165
Topfart 232
Længde 4520
Land Tyskland
Præsentation: New York 1954
Sammenlign
Billeder
Relateret ord  
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020