Lotus Esprit

 

--------------------------------------------------------------------

Lotus præsenterede i 1975 Lotus Esprit som skulle løfte arven fra Lotus Europa, men Lotus Esprit var på mange måder en helt anden bil. Motoren var stadig centerplaceret og der var bragt megen teknologi fra formel 1 ind i bilen. Bilen blev præsenteret med en 1.973ccm 4 cylindret motor på 160HK v/6.200 omdrej./min og havde 5 gear. De specifikationer bragte den bare 1.100kg tunge bil fra 0-100 på 7 sekunder og gav bilen en topfart på 220 km/t. Bag designet stod ligesom med Elite og Eclat Giorgeto Giugiaro.

I 1978 begyndte man udviklingen af en forbedret model som skulle have et mere sportspræget udseende og Turboladet motor. Lotus Esprit Turbo kunne præsenteres i 1981 og havde samme motor som den oprindelige model blot forbedret med en turbo. Nu var effekten ved 6.000 omdrej./min. oppe på 210HK og bilen skød en topfart på 240 km/t og nåede 0-100 på bare 6 sekunder.

I dag er Esprit en af de få biler som har bevaret en meget lig design siden sin start i 1976 og det er naturligvis fordi Lotus’s designer Giorgeto Giugiaro har opnåede nogle meget smukke linjer. Lotus Esprit har aldrig kunne vinde sine baneløb på topfart men derimod på sit særdeles gode vejgreb og fremragende køreegenskaber og dermed har Lotus Esprit alligevel tit fået den bedste bane omgangstid.

Det bidrog også til Esprit’ens popularitet at James Bond i 1981 benyttede Esprit’en i filmen ”For Your Eys Only”.

I 1986 kom Esprit Turbo HCPI hvilket stod for ”High Compression Petrol Injektion” og i 1988 kom Esprit’en med nye linjer. Ud over et nyt men meget ens yder fik 1988 modellen helt nyt elanlæg komplet med nye knapper og motoreffekten var nu oppe på 228HK og bilen klarede 0-100 km/t. på 5,2 sekunder. Bilen fik samtidigt en Renault gearkasse som kunne klare de mange kræfter.

I 1989 kom Esprit SE som var endnu en forbedret Esprit med 280HK og en acceleration fra 0-100 km/t. på 4 sekunder. I 1991 producerede man 3 varianter, Turbo SE, Jim Clark Special og gadeversionen af sin racermodel – X180R. I 1994 kom S4 og S4s med støre kabine, 17” fælge, og nu var der 300HK og en acceleration fra 0-100 km/t. på 4,6sek.

Efter 20 år blev den 4 cylindre motor i 1996 udskiftet med en V8 på 3,5ltr. Nu klarede Esprit’en 0-100 på cirka 4 sekunder, hvis man da kan håndtere kræfterne rigtigt og topfarten er nu 288 km/t, og hjulene er nu standard 18” og den kunne nu leveres med mange flere valgmuligheder og f.eks. glastag.

I 2002 kom den sidste version af Esprit på markedet med 350HK og en række kosmetiske ændringer.

Fotos: Lotus

Modeller:
Model Prod.periode Billede
Esprit 1976-1977
Esprit S2 1978-1981
Esprit JPS 1978-1979
Esprit S 2,2 1980-1981
Esprit Essex 1980
Esprit S3 1981-1987
Esprit Turbo 1981-1986
Esprit Turbo HC 1987
Esprit Turbo 1987-1990
Esprit 1987-1990
Esprit SE 1989-1991
Esprit S 1991
Esprit X180R 1991-1992
Esprit SE High-Wing 1992-1993
Esprit S4 1993-1996
Esprit 300 Sport 1993
Esprit S4s 1995-1996
Esprit GT3 1996-1998
Esprit V8 1996-2004
Esprit V8 GT 1996-2002
Esprit V8 SE 1998-2001
Esprit Sport 350 1999
Esprit 2002-2003
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Lotus
Model Esprit
Antal produceret 10675
Produktionsperiode 1975 - 2004
CCM 1973
HK 160
KW 120
Topfart 220
Længde 4190
Land England
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder Der er ikke blevet returneret nogen poster.
Relateret ord lotus James Bond 007 Roger Moore
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020