Citroën SM

 

--------------------------------------------------------------------

Citroën har altid været kendt for at sende utraditionelle og innovative biler på markedet og det skete absolut i 1970 da man præsenterede Citroën SM på biludstillingen i Geneve. Man havde før sendt tekniske sindsoprivende biler på markedet, se bare Citroën 2CV og Citroën DS – men modsat de to førnævnte blev SM ikke en succes men en stor fiasko. SM var nemlig ekstrem teknisk og nogle vil mene at SM var til for at teste ny teknologi, men realiteten er nok at Citroën langsom var ved at blive en del af PSA efter at man var begyndt et samarbejde i 1964 (hvilket blev til en sammenlægning i 1976). Deraf skulle der mere forretning og mindre ”sjov” hos designerne.

Citroën SM var dyr, stærk, luksuøs og fyldt med ny teknik. Citroën havde i 1968 købt Maserati og i stedet for at påbegynde udviklingen af en motor helt fra bunden, hentede man en kraftig 6 cylindres motor fra Maserati. Dermed sparede man en masse penge til udvikling af motor og man fik motormæssigt set ikke et teknisk vidunder men en kraftig og sportslig motor i bilen.

Motoren var på 2.670ccm, 6 cyl og præsterede 170HK ved 5.500 omdr/min. Cylinderblok, krumtapshus og topstykket var af letmetal og motoren havde 3 weber dobbeltkarburatorer, 4 overliggende knastaksler og kædetræk. Bilen kørte for sin tid på relativt store hjul 15” og bilen var da også stor 4,893m lang og 1,836m bred og egenvægten var helt oppe på 1.450kg. Motoren vejede kun 140kg og var kun 31cm lang. Motoren kom også i Maserati Merak i 1972.

Bilen kunne nå en topfart på 220 km/t. og klarede 0-100 km/t på 8,9 sekunder – ikke ligefrem sportsvogn præstationer men nok til en luksusbil. Brændstofforbruget lå på cirka 10,5 km/ltr.

Bilen var stoppet med teknik som f.eks Citroëns hydropneumatiske affjedringssystem med automatisk niveauregulering. Bilen havde desuden automatisk bremsekraftregulering med hensyntagen til varieret last i bilen. Bremserne var desuden hydrauliske servobremser.

Bilen havde desuden en nyudviklet servostyring som var følsom overfor hvor langt man drejede hjulene til siden ligesom servostyringen var fartafhængig hvilket jo i dag er meget udbredt men stadig ikke standard på alle servostyringer. Tandstangsstyring var mulig at lave sådanne at der kun var 2 ratomdrejninger fra den ene til den anden yderposition, hvilket gjorder styringen præcis og komfortabel.

Bilens karrosseri er bygget op omkring en selvbærende stålpladekonstruktion og de fleste af komponenterne var svejset på bilen og kun forskærmene var boltet på karrossen og fronthjelmen var af aluminium. Bremserne var skivebremser på alle hjul.

Forlygterne er et helt kapitel for sig selv, yderst på lygterne var der 2 nærlysindsatser, herefter 2 fjernlysindsatser og inderst 2 kurvelygter der er koblet mekanisk på styretøjet således at lygterne følger bilen retning – tilmed var alle lygter med halogen.

Det svigtende salg kan tillægges flere grund – midt 70’ernes oliekrise gjorder generelt markedet for dyre biler og kraftstofkrævende biler svært – I Danmark kostede SM’eren cirka 170.000,- Kr. i 1970 hvilket svarer til over 1mio. kr. i dag. Hertil kom at køberne generelt var bange for alt den avanceret teknik, for slet ikke at tale om værkstederne som skulle lave bilerne. Salgsafdelingerne hos Citroën var heller ikke helt gearet til kunderne som trods alt var noget anderledes i forhold til de vanlige 2CV og DS kunder. I 1974 solgte man bare 273 biler og i 1975 gik det helt galt med bare 115biler – og så stoppede produktionen. I alt nåede der at blive bygget 12.920 biler og den dag i dag er teknikken en moderne bil værdig.

Foto af rød SM: Citroën Norge

Tekniske data
Motor Maserati C 114-1, 6 cylindre i 90° V. skråtstillede topventiler og 4 overliggende knastaksler med kædetræk.
Boring 87mm
Slaglængde 75mm
Motorvolumen 2.670ccm
Kompression 9:1
HK 170 v/5.500 omdr/min.
Transmission 5-trins gearkasse - fuldsynkroniseret
Trækkende hjul Forhjulstræk
El-anlæg 12volt - batteri 70 Amp.
Længde 4.893mm
Brede 1.836mm
Højde 1.324mm
Frihøjde 155mm
Akselafstand 2.950mm
Sporvide for 1.526mm
Sporvide bag 1.326mm
Tankkapacitet 90ltr.
Oliekap. i motor 7ltr.
Dæk 195/70 VR15
Egenvægt 1.450kg (900kg for/550bag)
Totalvægt 1.840kg.
Topfart 220 km/t.
0-100 km/t. 8,9 sek.
Nyttige links
Niels Heilbergs Citroën - En dybdegående hjemmeside om Citroën.
Citroën - Danmark
Citroenist -
Forening af Citroën fans.
Citroën - Citroen fabrikkens officielle hjemmeside.
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Citroën
Model SM
Antal produceret 12920
Produktionsperiode 1970 - 1975
CCM 2670
HK 170
KW 128
Topfart 220
Længde 4893
Land Frankrig
Præsentation: Geneve 1970
Sammenlign
Billeder Der er ikke blevet returneret nogen poster.
Relateret ord ds maserati
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020