VW Karmann-Ghia

 

--------------------------------------------------------------------

VW Karmann Ghia må betegnes som en af VW’s ”Rigtige” klassiker i mærkets bilhistorie. Et smukt og tidløst design, som den dag i dag – ligesom dengang, fortryller mange.

Den daværende Chef hos VW, Heinz Nordhoff var først meget skeptisk over for bilen, på trods af at han kunne lide bilen. Det var primært meget høje produktionsomkostninger, der fik ham til at tøve. Karmann, en af bagmændene til bilen, fik dog til sidst overtalt VW og produktionen kunne komme i gang. Hans overbevisning var især at bilen kunne tilføre VW et mere sporty image, samt ligefrem giver overskud.

Bilen fik typenavnet 14 og teknikken og interiøret var hentet direkte fra Type 1. Bilen fik et særligt Karmann Ghia emblem og blev præsenteret på markedet i 1955. Produktionen foregik hos Karmann i Osnabrück.

Bilen blev præsenteret på markedet med en 1.192ccm stor motor, som ydede 30hk – hvilken i 1960 blev forbedret til 34hk. I 1966 fik bilen en nye VW motor på 1.500ccm, for til sidst at få ny motor i bilens sidste tre leveår 1971-1974. Bilen er en smuk 2 personers coupé med baghjulstræk og hækmotor. Med 1,5 motoren ydede bilen 50hk, hvilket bragte bilen fra 0-100 km/t på 18,5sek – og bilen kunne køre 138km/t på toppen.

Bilen blev kun ændret meget lidt i de 19 år bilen blev solgt (1955-1974), og bilen blev produceret i 440.000 eksemplarer, heraf cirka 81.000 cabriolet’er.

Der findes i princippet 3 Karmann Ghia modeller, den her beskrevet – desuden findes en Type 34, som er mere kantet – den blev produceret i 43.000 eksemplarer i perioden 1961-1969. Desuden blev der produceret en mindre model, kaldet Type TC – den blev produceret i Brasilien. Bilen blev produceret i perioden 1962-1972 i 23.000 coupé modeller, samt bare 176 cabrioleter.

Oversigt over modellen
1950 De første forhandlinger mellem Karmann og VW
1953 Den første prototype
1955 Karmann-Ghia præsenteres for offentligheden
1956 Kun 14mdr. efter præsentationen af bilen, bliver bil nummer 10.000 bygget.
1957 Karmann-Ghia Cabriolet præsenteres for offentligheden
1959 Stort facelift med ændret sidegitre, 5cm højere forlygter, ændrede skærme, ændrede døre og forude, samt sideruder bag, som kunne vippes ud af.
1961 Den kantede Type 34 præsenteres for offentligheden.
1962 Produktionsstart af Type 14 modellen i Brasilien.
1967 Forbedringer af undervognen, samt forbedringer af bremserne. Nu har bilen skivebremser foran i stedet for tromlebremser. Desuden får bilen nu 12v el-anlæg i stedet for 6v, ligesom der kommer benzindæksel i skærmen - i stedet for i bagagerummet.
1969 Man stopper med at producere Type 34. Mere firkantet blink foran. Desuden får cabrioleten glasbagrude is stedet for plastik.
1970 Man begynder at producere Karman Ghia TC i Brasilien - desuden får bilerne fra Brasilien trekantrude i fordørene som kan åbnes.
1971 Igen et stort facelift - dog ikke bilerne fra Brasilien. Facelifted omfatter nye baglygter samt kantede kofangere.
1972 Produktionen af Type 14 stopper i Brasilien. Endnu støre baglygter tilføres grundmodellen.
1974 Produktionen af Type 14 i Brasilien stopper.
1975 Produktionen af Karmann Ghia TC stopper i Brasilien
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke VW
Model Karmann-Ghia Type 14
Antal produceret 421000
Produktionsperiode 1955 - 1974
CCM 1584
HK 50
KW 38
Topfart 138
Længde 4140
Land Tyskland
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord vw type 1
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020