OScar

 

--------------------------------------------------------------------


Mange vil ikke tro det første gang de høre det, men Danmark har faktisk været et bilproducerende land flere gange, om end i små mængder. Danmark har i den tidlige ”bil-alder” større producent af f.eks. mortorcykler og knallerter, men biler er det aldrig rigtig for alvor blevet til i større antal og det må primært tillægges det meget lille marked på hjemmemarkedet som typisk viser sig som største støtte.

Der har dog været flere eksempler på dansk bilproduktion og flere bilmærker har da også været under dansk indflydelse, f.eks. blev DKW i sin tid stiftet af Jørgen Skafte Rasmussen som i 1878 blev født i Nakskov på Lolland, der efter ingeniørstudie i Düsseldorf i 1904 startede virksomhed selv. I nyere tid er der ikke mindst Henrik Fisker som har designet Aston Martin og nu har præsenteret sit eget bud på en sportsvogn med sit nystartet firma Fisker Coachbuild. Der har gennem tiderne også eksisteret flere bilfabrikker i Danmark, dog primært samlefabrikker – her kan i flæng nævnes DOMI, Ford T fabrikken i sydhavnen København og Saab samlefabrik i København.

Ole Sommer er en person der har bragt det vidt i den danske bilbranche og han har ud over at skabe en kæde af Volvo og Renault butikker i det storkøbenhavnske område samt generalimport for Danmark også skabt flere egne biler og en af dem blev OScar. OS for Ole Sommer.

Ole Sommer havde prøvet at bygge andre konstruktioner før men i 1983 ville han forsøge sig igen og det skulle blive med modellen OScar. OScar skulle baseres på en Volvo model.

Bilen blev bygget over en vridningsstabil rørramme af firkantet jernprofiler og bilen blev på den basis opbygget med Volvo komponenter. Foraksel og styrtøj kommer fra Volvo 140 modellen. Bagakslen kom fra Volvo 240 modellen og var med bladfjedre. Kunderne kunne vælge imellem alle motorer fra B19 til B23 og hvis kunden ønskede det kunne man også tune motoren.

Man brugte en kopi af Cobra karrosseriet til det udvendige og det vakte naturligvis lidt problemer når man anvendte Volvo komponenter som man ikke havde anvendt før til Cobra biler hvorfor f.eks. generatoren blev placeret på et specialfremstillet beslag.

Ledningsnettet blev fremstillet specielt til bilen men man brugte sikringsboksen fra en Volvo 340 men også andre komponenter var nødvendige at fremstille specielt til OScar’en, f.eks. sæder, interiør og tanken som var på hele 70ltr. Hele bilen blev i øvrigt samlet i hånden!

Speedometer og omdrejningstæller blev fremstillet specielt til bilen hos VDO, andre komponenter blev taget fra Cobra modellen – eks. karrosseri og forruden. Omvendt mange kitcars var OScar samlet og tilpasset meget høj kvalitet så bilen havde en flot og gennemført finish.

Bilen nåede at blive fremstillet i 2 serier Mk 1 og Mk 2. Mk 2 kom allerede i 1984 og der blev produceret 15 Mk 2 og bare 5 Mk 1 biler. I USA blev bilen importeret som kit-cars pga. de strenge importregler og i Tyskland blev bilen importeret af den relativt kendte bilforhandler Auto-Becker i Tyskland.

Ifølge hvad der har været muligt at læse sig til på Rennelch.de køre der to OScar i USA, en i Arizona og en i Maine. Hertil kommer 3 i Tyskland, en tilhørende ejer af førnævnte hjemmeside, som har en Mk 1, samt en mere Mk 1 med hardtop i Bayern og en Mk 2 med Turbo i Chirurg. Dertil kommer at der står en på Ole Sommer museummet i Nærum.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke OScar
Model OScar
Antal produceret 20
Produktionsperiode 1983 - 1986
CCM 2300
HK 129
KW 97
Topfart  
Længde  
Land Danmark
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord Volvo AC Cobra Ole Sommer danske biler
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020