Vauxhall Prince Henry

 

--------------------------------------------------------------------

I 1905 var Vauxhall flyttet til Luton som ligger nord for London og i den forbindelse havde man ansat ingeniøren Laurence Omeroy som på det tidspunkt kun var 19 år gammel.

Laurence Omeroy fik i vinteren 1907 ansvaret for udviklingen da Vauxhall’s chefingeniør F.W. Hodges skulle på ferie i Ægypten. Midt i denne ferie besluttede Vauxhall’s ledelse at Vauxhall skulle deltage med 3 biler i RAC’s 2000 Mile Trial 1909 og man ville tilmelde sig løbet med sin nuværende 3,3 liters 20hp model – men Laurence Omeroy lovede at han kunne få flere hestekræfter ud af en motor på denne størrelse som lige nu var 23HK og han fik chancen.

Laurence Omeroy udviklede en ny motor på 3.054ccm som ydede 40HK ved 2.400 omdrej./min. og succesen udeblev ej heller og Vauxhall vandt førstepladsen. Næste år ville Vauxhall deltage med 3 biler i et tysk løb – Prinz Heinrich Farht. Laurence Omeroy øgede motorvolumen til 3.964ccm og bilen ydede nu 60HK ved 2.800 omdrej./min,

Vauxhall’s 3 biler gennemførte løbet og en af bilerne nåede en målt hastighed på 116 km/t – så om end man ikke vandt løbet var man meget tilfreds, så man kaldte nu modellen Vauxhall Prince Henry.

Modellen blev nu sendt på markedet og salget startede i november 1911, modellen deltog stadig i mange løb og i 1913 kom motoren op på 3.964ccm med 75HK v/2.500 omdrej./min.

Tophastigheden for Vauxhall Prince Henry blev 120 km/t og man nåede at bygge 140 biler.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Vauxhall
Model Prince Henry
Antal produceret 140
Produktionsperiode 1910 - 1913
CCM 3964
HK 75
KW 56
Topfart 120
Længde 4050
Land England
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder Der er ikke blevet returneret nogen poster.
Relateret ord vauxhall opel gm
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020