Fiat 501

 

--------------------------------------------------------------------

Før 1. verdenskrig havde Fiat især bygget dyre og store biler men op til 1. verdenskrig gik trenden i retning af mindre biler og under krigen byggede Fiat med stor succes biler til krigsbrug.

Efter krigen fik Fiat stor succes med modellen 501 der var konstrueret af Carlo Carvalli som var meget driftssikker og derfor hurtigt blev populær.

Bilen havde baghjulstræk og en 4-trins gearkasse. Motoren var en 1.460ccm motor med 23HK ved 2.600 omdrej./min. Bilen kørte 70 km/t.

Bilen blev solgt bredt uden for Italiens grænser, ofte som chassis der blev opbygget lokalt – også i Danmark er der bygget Fiat 501 biler op.

Fabrikken selv leverede bilen i 3 karrosserivarianter – Torpedo, Limousine og Spider. I 1921 som en 501S med 26,5HK og en topfart på 100 km/t og en 501SS med dobbelt overliggende knastaksler og en topfart på 130 km/t. Der blev bygget i alt cirka 2.600 sport modeller.

I 1923 kom man med modellen 501 Coloniale som især blev anvendt som taxi. Den havde støre akselafstand og blev leveret i karrosserierne Torpedo, Torpedo lusso, Berlina og Spider karrosseriet.

FOTO: veteranbiludlejning.dk

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Fiat
Model 501
Antal produceret 69478
Produktionsperiode 1919 - 1926
CCM 1460
HK 23
KW 17
Topfart 70
Længde 3820
Land Italien
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord 501 509
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020