Ford Edsel

 

--------------------------------------------------------------------

Henry Ford’s søn Edsel Ford havde trods sin fars dominerende ledelse af Ford haft succes til at man havde skiftet T modellen ud med A modellen og i 1930’erne havde Edsel Ford succes med Zephyr modellen.

I USA manglede Ford pardonner til Chrysler og GM’s luksuriøse mærker med dyre mellemklassebiler. Man havde allerede mellemklassebiler i form af Mercury og dyre biler med mærket lincoln, men manglede altså en model imellem de to sidstnævnte mærker. Man påbegyndte derfor projekt E-car. Projektet blev kaldt sådanne fordi man oprindeligt ville opkalde det nye mærke efter Edsel Ford. Efter heftige diskussioner og undersøgelser endte det da også med at man kaldte det nye mærke for Edsel.

Ford skød enorme mængder penge i introduktionen af bilen med markedsføring, flotte introduktioner for pressen og da man skulle præsenterer den nye bil den 4. september 1957 var forventningerne da også enorme. Desværre skuffede bilen køberne for bilen var meget ordinær i forhold til det eksisterende udbud og bød ikke på noget nyt og designet var næsten passé, for i slutningen af 50’erne var man netop begyndt at pille noget af alt det krom af bilerne igen.

Bilen blev introduceret med Ford’s største motor, V8 motoren med 345HK.

Bilen blev en gevaldig fiasko og man havde i 1958 kun opnået et salg på 63.107 biler, hvilket svarende til godt 1% markedsandel i det 6mio solgte enheder store marked i USA på det tidspunkt.

Målet for 1958 fra 200.000 biler. Produktionen faldt nu trods ændringer og flere varianter som Ranger, Pacer, Corsair og Citation. I 1959 solgte man godt 44.000 biler og 1960 bare 3.000 biler.

Man forsøgte undervejs at ændre på bilen. I 1958 havde bilen en meget markant kølergrill som bestemt ikke blev modtaget særlig godt af mange. 1959 modellen havde stadig den ellipseformet grill men grill-designet var nu noget mere afdæmpet og knapt så høj i profilen. I 1960 gik man over til en meget mere afdæmpet og anonym front helt uden den centreret meget karakteristiske grill.

Ud over at Edsel Ford’en havde meget standardudstyr kunne man også tilvælge en lang række ekstra som f.eks. aircondition, elruder, radio med el-antenne, el-sæder, 2-farvet lakering, højre sidespejl og mange andre ting.

Bilmarkedet var uhyre uheldigt for Edsel, for i 1958 havde også andre bilmærker store afsætningsproblemer.

Bilen havde ud over design og markedsmæssigt problemer også kvalitetsproblemer, for bilen blev bygget på samlebånd sammen med Mercury og Ford og da arbejderne havde svært ved omstillingen manglede der af og til færdigsamlinger eller dele i bilerne.

Selvom bilen i dag er en eftertragtet samlerbil med kun cirka 6.000 eksisterende biler blev produktionen stoppet i 1960 efter en produktion på 110.847 biler. Produktionen af bilerne foregik på 6 fabrikker over hele USA.

Produktionstabel - Ford Edsel

1958 Edsel Citation 2-dørs Hardtop

2.532

1958 Edsel Citation 4-dørs Hardtop

5.112

1958 Edsel Citation 2-dørs Cabriolet

930

1958 Edsel Corsair 2-dørs hardtop

3.312

1958 Edsel Corsair 4-dørs hardtop

5.880

1958 Edsel Pacer 2-dørs hardtop

6.139

1958 Edsel Pacer 4-dørs hardtop

4.959

1958 Edsel Pacer 4-dørs sedan

6.083

1958 Edsel Pacer 2-dørs cabriolet

1.876

1958 Edsel Ranger 2-dørs hardtop

5.546

1958 Edsel Ranger 2-dørs sedan

4.615

1958 Edsel Ranger 4-dørs hardtop

3.077

1958 Edsel Ranger 4-dørs sedan

6.576

1958 Edsel Villager 4-dørs 6pass Wagon

2.294

1958 Edsel Villager 4-dørs 9pass Wagon

978

1958 Edsel Bermuda 4-dørs 6pass Wagon

1.456

1958 Edsel Bermuda 4-dørs 9pass Wagon

779

1958 Edsel Roundup 2-dørs 6pass Wagon

963

1959 Edsel Ranger 2-dørs hardtop

5.474

1959 Edsel Ranger 2-dørs sedan

7.778

1959 Edsel Ranger 4-dørs hardtop

2.352

1959 Edsel Ranger 4-dørs sedan

12.814

1959 Edsel Corsair 2-dørs hardtop

2.315

1959 Edsel Corsair 4-dørs sedan

3.301

1959 Edsel Corsair 4-dørs hardtop

1.694

1959 Edsel Corsair 2-dørs cabriolet

1.343

1959 Edsel Villager 4-dørs 6pass Wagon

5.687

1959 Edsel Villager 4-dørs 9pass Wagon

2.133

1960 Edsel Ranger 2-dørs sedan

777

1960 Edsel Ranger 4-dørs sedan

1.126

1960 Edsel Ranger 4-dørs sedan deluxe

162

1960 Edsel Ranger 2-dørs hardtop

243

1960 Edsel Ranger 2-dørs hardtop deluxe

52

1960 Edsel Ranger 4-dørs hardtop

104

1960 Edsel Ranger 4-dørs hardtop deluxe

31

1960 Edsel Ranger 2-dørs cabriolet

76

1960 Edsel Villager 4-dørs 6pass Wagon

71

1960 Edsel Villager 4-dørs 9pass Wagon

59

Foto's: Peter C
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Ford
Model Edsel
Antal produceret 110847
Produktionsperiode 1958 - 1960
CCM 5769
HK 170
KW 125
Topfart ?
Længde 5518
Land USA
Præsentation:  
Sammenlign
Billeder
Relateret ord  
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020