Bugatti 57C

 

--------------------------------------------------------------------

Jean Bugatti, søn af Ettore Bugatti havde bytte tre Bugatti type 43 for de amerikanske millerbiler som deltaget på monzabanen og havde vist overbevisende kraft. Det blev anledningen til udvikling af en motor med 2 overliggende knastaksler, den var på hele 4.972ccm, havde 200HK v/4.000 omdrej./min og var på 8cyl.

Den første bil Bugatti udstyrede med den nye motorkonstruktion var type 50, herefter kom motoren i type 55 som var tegnet af Jean Bugatti og dem blev der bygget 38 af.

Men i 1934 bragede Bugatti igennem med modellen der skulle blive Bugatti’s mest berømte og en af de bedst sælgende landevejsbiler fra Bugatti – type 57. Bilen blev for første gang fremvist for offentligheden i Paris 1933. Frem til 1940 nåede man at bygge 683 type 57 og fra 1936-1940 byggede man kun type 57 biler. Denne bil fik også overliggende knastaksler og motoren var på 3.257ccm. Modellen uden kompressor havde 175 HK ved 5.500 omdrej./min.

Man kunne købe type 57 i 4 forskellige varianter. Type 57 var standardmodellen, 57C (som foto) var med kompressor, 57S var en sportsudgave med kortere chassis og sænket undervogn, endelig kunne man få en 57SC som var en 57S med kompressor.

Type 57 kørte motorløb om end den var designet til sportslig landevejsbil og i 1939 vandt Bugatti med Jean-Pierre Wimille bag rattet i en type 57S Bugatti’s eneste sejer nogen sinde i Le Mans 24-timers løbet.

Type 57 blev også Ettore Bugatti’s søn Jean Bugatti’s død. Under prøvekørsel af en type 57 som skulle deltage i La Baule Grand Prix havde Bugatti’s mekanikere afspærret et stykke vej omkring fabrikken, men alligevel kom en cyklist på tværs og da Jean Bugatti prøvede at undvige gik det galt og Jean Bugatti kørte galt. Det var den 11. august 1939.

Den afbillede bil er i skrivende stund til salg hos Hymann Ltd. i USA. Det er en 57C og blev bestilt den 21. april 1938 af Descollas som var Bugatti’s agent i Marseille. Bilen blev bestilt til Mssr. Cremieux og blev leveret den 11. august 1938. Bilen kunne fås i et hav af karrosserivarianter fra 4-5 karrosseribryggere.

Bugatti nåede i alt at producere 7.833 biler og alle er i dag enorme beløb vær, f.eks. står den pågældende bil til salg for $750.000 (Kr. 4.700.000,-).

 
Relateret links
Ingen link registreret til denne artikkel
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Bugatti
Model Type 57C
Antal produceret 683
Produktionsperiode 1934 - 1940
CCM 3257
HK 175
KW 131
Topfart 180
Længde 4370
Land Frankrig
Præsentation: Paris 1933
Sammenlign
Billeder
Relateret ord type57 type 57
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020