Audi Quattro Coupé

 

--------------------------------------------------------------------

Audi må med alt rimelighed betragtes som en pionér når det gælder 4 hjulstræk på sports- og personbiler. Der har ganske vist været mange andre køretøjer med 4-hjulstræk - militærkøretøjer, lastbiler, jeep’s, terrænbiler osv. Men teknikken har aldrig som i Audi Quattro været anvendt som permanent trækkræft.

En bil har egentlig kun meget lidt kontakt med vejen, eller hvad man nu køre på og derfor betyder 4 hjul som trækker naturligvis bedre vejgreb end hvis det kun er 2 hjul der trækker. Jeg har selv prøvet en Audi A4 1,8 Turbo Quattro. På bane kørte bilen fantastisk og med et vejgreb der nærmest ”klistrede” bilen til kørebanen i kurverne og ved slalom kørsel var bilen nærmest tung at bringe til kanten af hvad der kunne lade sig gøre. Den mest fantastisk erfaring var den jeg gjorder da jeg holdt stille og accelererede på en fugtig græsplæne – her kørte bilen af sted som en raket uden nævneværdigt spind.

Det er netop denne friktion som gav Audi kæmpe succes i rally i starten og midten af 80’erne, for når alle konkurrenterne stod og lavede hjulspind når de startede fløj Audi’en af sted som et projektil. I kurver og på grusvej stod bilen godt fast og konkurrenter kom hurtigt efter det og i historien er der succesfulde rallybiler med 4-hjulstræk som Lancia Delta og Subaru Impreza.

I 1981 vandt østrigeren Franz Wittman et rally og det var Audi’s sejeresdebut, i 1982 vandt Hannu Mikkola VM i rally og i 1984 vandt Stig Blomqvist VM'et.

Audi har siden brugt sin teknologier som en variant i modelprogrammet – stadig kaldt Quattro og det har bestemt bidraget til stor loyalitet og købelyst hos Audi ejere. I dag er der en lang række biler med permanent firhjulstræk, senest kommer den nye Toyota RAV4 med sit Integrated Active Drive System som kombinerer et dynamisk permanent firhjulstræk med esp som sikre en aktiv styringshjælp og forbedret vejgreb.

Den oprindelige Audi Quattro som Audi kom med blev kun bygget i 220 eksemplarer for at leve op til motorsportens krav. Den oprindelige model havde en 2.133ccm 5-cylindret turbo motor som præsterede 304 HK, en topfart på 250 km/t og en acceleration fra 0-100 km/t på bare 4,8 sek.

Gadeversionerne som vi her koncentrerede os om blev fra 1983-1989 bygget i 11.452 eksemplarer og kunne fås i to motorvarianter, en 5 cylindre 2.309ccm motor og en 5 cylindre 2.144ccm.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Audi
Model Quattro Coupé
Antal produceret 11452
Produktionsperiode 1983 - 1989
CCM 2309
HK 304
KW 228
Topfart 250
Længde 4160
Land Tyskland
Præsentation: Geneve 1980
Sammenlign
Billeder
Relateret ord Quattro 4wd Ingolstadt Auto-union
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020