AC Cobra

 

--------------------------------------------------------------------

Der findes en bil der om nogen er blevet et ikon for muskelbiler i 60’erne, AC Cobra, bilen der var et resultat af racerkøren Carroll Shelby’s drøm om at bygge sin egen sportsvogn.

Carroll Shelby havde høstet succes i 1959 ved ar vinde Le Mans 24-timers løbet i en Aston Martin DBR1 men måtte stoppe med at køre race pga. en hjertefejl.

Carroll Shelby’s drøm var at bygge en europæisk sportsvogn med en amerikansk V8 motor og bilen skulle værre så kraftig at den kunne slå Ferrari på racerbanerne. Denne løsning var dog ikke ligetil og slet ikke til at opbygge helt alene – men under en frokost med redaktøren af bladet ”Sports Car Graphic” fik Carroll Shelby at vide at den engelske bilfabrik AC stoppede produktionen af deres AC Ace fordi Bristol stoppede med at producerer deres 6cyl. motor som man anvendte i bilen.

Carroll Shelby lånte nu en AC Ace og fandt ud af at dette chassis kunne bruges til hans drømme sportsvogn, bilen havde plads til motoren og havde skivebremser foran. AC indvilligede i projektet såfremt Carroll Shelby kunne finde en 8cyl. motor til bilen.

Carroll Shelby fik aftalt at låne en nyudviklet V8 motor fra Ford på 3,5ltr. Motoren passede i bilen men Ford fandt ud af at AC var interesseret og sendte en endnu kraftigere motor på 4,0ltr. Carroll Shelby testede bilen i februar 1962 på silverstone banen og var meget begejstret. I april sendte han en bil til Los Angeles og Carroll Shelby og hans ven Dean Moon monterede motor og gearkasse på bilen. Bilen blev nu for første gang fremvist for offentligheden på New York Motor Show April 1962.

Uden at have en bilfabrik, ej heller kapital lykkedes det Carroll Shelby at overtale Ford til at finansiere bygningen af 100 biler og Carroll Shelby fandt ledige lokaler i en nedlagt hangar i Los Angeles.

Carroll Shelby ville gerne skabe noget opmærksomhed omkring bilen og inviterede derfor motorjournalister til at prøve bilen, men han havde jo kun den samme bil og for at det ikke skulle virke for spinkelt blev bilen simpelthen malet imellem udlånene og dermed så det udadtil ud som om at der var flere pressebiler i forskellige farver.

Carroll Shelby fik ansat medarbejdere i USA men da man ikke begyndte at arbejde hurtigere i England kom det hurtigt til kultursammenstød og til sidst truede Carroll Shelby med at Ford ville købe AC fabrikken og lukke den. Det pressede nok AC for meget og da de første 61 biler i slutningen af 1962 ankom havde de ikke været surret ordentlig fast på skibet og var fuld af buler, så Carroll Shelby måtte nu ansætte både pladesmede og malere, og kunne altså ikke nøjes med at montere motor og gearkasser.

Motoren havde problemer med nedkølingen og efter et stykke tid kom Ford med en ny 4,7ltr motor som ydede 275HK v/5.800 omdre./min. Når bilen havde fået anden indsugning og en ny knastaksel var effekten oppe på 300HK – denne model kom til at hede 289. Ej heller med denne motor var problemet med køleren løst og Carroll Shelby købte Chevrolet Corvette kølere hos en Chevrolet forhandler. Det fandt Ford ud af og bad et firma om at løse opgaven med en køler der kunne holde bilen tempereret.

Carroll Shelby ville jo gerne slå Ferrari og hyrede dygtige og berømte kører, men bilen havde meget dårlig aerodynamik og Carroll Shelby gik i samarbejde med designeren Pete Brock om at designe Coupé versionen, men det lykkedes alligevel ikke at fravriste Ferrari sejren.

Carroll Shelby vendte derfor blikket mod Ford’s 7ltr. motor med 400HK som kunne tunes til mellem 600-700HK. Chassiset var dog ikke kraftigt nok og i samarbejde med Ford udviklede man et nyt chassis. Den nye model som var  meget mere aerodynamisk kom til at hede model 427 og havde store svulmende skærme.

Endelig sejrede Carroll Shelby også i 1965 og vandt VM med AC Cobra’en. Dette år vandt AC Cobra på Daytona, Sebring, Monza, Reims og Nürburgring.

Bilen er ofte kopieret og i Danmark lod Sommer også sig inspirerer da han designede den berygtede OScar. Den eneste kopi som er godkendt af Shelby, AC og Ford er Autocraft som byggedes i England frem til 1990 hvor Ford lukkede fabrikken. Bilen er meget populær som kitcar, altså selvbyggerbil hvilket i Danmark ikke er normalt pga. synsregler og afgifter, men meget populært i England, eksempelvis ofte på chassiset af en Ford Sierra med nye kraftige V8 motorer.

Den originale bil er opbygget omkring en rørramme, bilen har baghjulstræk og karrosseriet er lavet af aluminium og glasfiber.

Den viste bil er en replica.

Tekniske data:
AC model 260/269
Cobra
MK I
289
Cobra
MK II
289
Sports
MK III
427
Cobra
MK III
Prod.periode 1962-1965 1962-1965 1966-1968 1965-1967
Motor V8 V8 V8 V8
CCM 4.260/4.727 4.727 4.727 6.989
HK 264 v/5.800o. 339 v/6.000o. 275 v/5.800o. 425-485HK
v/6.000-6.500
Topfart 245 km/t. 240-280 km/t. 240 km/t. 280-300 km/t.
Længde 3.843mm 3.850mm 3.960mm 3.960mm
Brede 1.550mm 1.550mm 1.730mm 1.730mm
Akselafstand 2.820mm 2.820mm 2.920mm 2.920mm
Prod.tal 75 590 27 410
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke AC
Model Cobra
Antal produceret 1102
Produktionsperiode 1962 - 1968
CCM 4727
HK 339
KW 254
Topfart 280
Længde 3850
Land USA
Præsentation: New York 1962
Sammenlign
Billeder
Relateret ord  
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020