Austin Healey 100

 

--------------------------------------------------------------------

Donald Healey havde fanget interessen for motorsport og biler og blev ansat hos Riley som konstruktør. Senere blev han så ansat som chefingeniør hos Triumph som han da Triumph senere hen gik fallit også styrede boet efter. Da Triumph efter 2. verdenskrig blev købt af Standard blev Donald Healey selvstændig.

Donald Healey havde allerede en konstruktion og i den installerede han en motor fra Riley på 2,4ltr. I 1949 kom Donald Healey med Healey Silverstone, en sportsvogn hvis navn hyllede motorbanen Silverstone som åbnede i 1948. Modellen blev der solgt 105 af og efterfølgeren med en Nash motor blev solgt i 504 eksemplarer også kaldt Nash-Healey.

Nu besluttede Donald Healey sig for at bygge en sportsvogn der var til at betale og han indgik en aftale med Austin om at deres gearkasse fra modellen Austin Atlantic og Austin’s 2,7ltr. motor skulle bruges i den nye bil. Bilen fik et åbent karrosseri og Donald Healey var overbevist om at bilen kunne køre 100 miles/timen (160 km/t) hvorfor han døbte modellen Healey 100.

Donald Healey præsenterede bilen på biludstillingen i London i oktober 1952 og på biludstilling så BMC’s chef Leonard Lord bilen og blev begejstret. Han indgik en aftale med Donald Healey om at Austin skulle producere bilen og bilen skulle hede Austin-Healey.

Bilen blev nu produceret på BMC’s fabrik i Longbridge. Karrosseriet kom fra Jensen imens chassiset kom fra Thompson Pressing, Teknikken – den kom fra Austin. Motoren som man tidligere havde indgået aftale om og anvendte i starten var motoren fra Austin Atlantic. Den var på 2.660ccm og havde 90HK v/4.200 omdrej./min. Med en vægt på 945kg kunne man nå en topfart på 165 km/t.

Bilen kunne pga. den fine produktionsmetode sælges for bare £750 og man kunne på fabrikken producere 400 biler om måneden. I 1957 flyttede man produktionen af Austin-Healey til MG fabrikken i Abingdon hvor man også byggede MGA og senere MGB.

Allerede i 1953 kom man med en Austin-Healey sat op til løb og under debuten på Le Mans fik man både en 2. og en 3. plads.

Bilen havde stiv bagaksel men i 1955 fik bilen Austin’s hypoidbagaksel som man brugte i Austin A90. Man byggede Austin-Healey i 3 varianter, standardmodellen 100 blev bygget af Austin mens de to specialmodeller 100M og 100S blev bygget på Donald Healy’s egen fabrik. 100M var en model med forøget motoreffekt til 110HK imens 100S modellen havde en motor med 132HK plus et aluminiumskarrosseri hvilket gav 100S modellen en topfart på hele 200 km/t.

Tekniske data
Model 100 100M 100S
Antal produceret 14.634 1.159 50
Cylindre 4 4 4
CCM 2.660 2.660 2.660
HK 90HK 110HK 132HK
V/Omdrej/min 4.200 4.500 4.700
NM 144 203 168
V/Omdrej/min 2.500 2.200 2.500
Egenvægt 945kg. 887kg. 910kg.
Topfart 165 km/t. 200 km/t.
0-100 km/t. 11,7sek. 7,8sek.
Længde 3.850mm 3.850mm 3.850mm
Brede 1.540mm 1.540mm 1.540mm
Højde 1.250mm 1.250mm 1.250mm
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Tekniske data
Bilmærke Austin Healey
Model 100
Antal produceret 15843
Produktionsperiode 1952 - 1956
CCM 2660
HK 90
KW 66
Topfart 165
Længde 3850
Land England
Præsentation: London 1952
Sammenlign
Billeder
Relateret ord austin-healey austin healey bmc british motor coporation
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020