Biler - Alt om biler

Bilhistoriske artikler
Øvrige artikler
 
Artikler efter modelperiode
 
Kalender
Leksikon
 
Links
 
Sjov
Nyheder
 

SØG:

 
BANNERPLADS 250x250
 
Oversigt over historiske biler
Her finder du en samlet oversigt over de biler som vi indtil nu har samlet her på bilhistorie.dk. Ønsker du selv at tilføje en bil, kan du sende en mail til
os her. Husk at det især er mangel på billeder, der sætter begrænsningerne, så har du nogle liggende på din computer - må du meget gerne sende dem til os.
 

 

Søg konkret bilmærke
 
AC Cobra (1962 - 1968)
Et ikon for muskelbiler - ja her kommer man ikke uden om den legendariske og elskede AC Cobra.
Alfa Romeo 2600 Touring Spider (1961 - 1968)
Denne smukke Alfa blev ikke nogen stor-sælger, men fremstår i dag som en af de smukke roadster med rødder i smuk Italiensk design.
Audi Quattro Coupé (1983 - 1989)
En af Audi's legandariske biler var Audi Quattro som måske er en af Audi's vigtigste modeller i nyere tid.
Austin Seven (1923 - 1939)
Grundlaget for Austins succes var Austin Seven som nåede at blive produceret i 290.000 eksemplarer på 17 år.
Austin Healey 3000 (1956 - 1968)
Da model 100 blev til en 6cyl. kom der for alvor fart på salget af Austin-Healey biler.
Austin Healey 100 (1952 - 1956)
Den første bil som Donald Healey producerede sammen med BMC var Austin Healey 100.
BMW 503 (1956 - 1959)
En fantastisk sportscoupé - det blev dog aldrig til mere end 412 biler og hvorfor det - hvad med prisen? Kr. 115.000,- i 1956.
BMW 2002 Tii (1971 - 1975)
Lidt information om en af modelvarianterne i 2002-serien
BMW Z8 (2000 - 2003)
BMW kan noget og har altid kunnet noget. Her tog BMW fat i en klassiker og genskabte den mange år efter – nu er tiden allerede klar til at kalde bilen en nyklassiker.
BMW 2002 Turbo (1974 - 1975)
BMW 2002 Turbo var verdens første serieproduceret bil med Turbo.
BMW Isetta (1955 - 1964)
Bilen der reede BMW fra krisen i midten af 50'erne og som stadig får manges hjerter til at banke.
BMW Dixi (1928 - 1932)
Den første bil som BMW producerede var en Austin Seven, som blev bygget på licens under navnet Dixi.
Bugatti 57C (1934 - 1940)
En af Bugatti's største successer var Bugatti Type 57.
Bugatti Type 35 (1924 - 1930)
Nok en af de medst legendariske Bugatti modeller i historien
Chrysler Airflow (1934 - 1937)
En fremsynet bil som blev en "historisk" succes.
Citroën Traction Avant (1934 - 1957)
Bilen der igen bragte Citroen på rette kurs med revolutionerende konstruktionsmetoder.
Citroën 2CV (1936 - 1990)
En af verdens genistreger - innovativ teknik og et design der har gjort bilen til et rullende synonym med Frankrig.
Citroën 5 CV (1922 - 1926)
5 CV blev produceret som den 3. serie siden den første bil fra Citroën.
Citroën Type A (1919 - 1921)
André Citroëns allerførste bil blev en omgående succes - også den første franske venstrestyret bil.
Citroën DS (1955 - 1975)
Et teknisk og designmæssigt vidunder for sin tid.
Citroën SM (1970 - 1975)
Citroën præsenterede i 1970 en bil så avanceret at meget teknik ville være skelsættende selv i dag - desværre var bilen meget dyr og blev aldrig den succes som Citroën drømte om.
Daihatsu Trimobile Panel Van (1955 - 1975)
Det grundlæggende køretøj til Daihatsu's succes.
Ferrari 365 GTS/4 (1968 - 1973)
Historien om en fantastisk og en lidt anderledes Ferrari.
Ferrari Dino 246 GT (1969 - 1974)
En skelsættende model for Ferrari, første model med centermotor og den bedst sælgende Ferrari for sin tid.
Ferrari Testarossa (1984 - 1991)
Ferrari Testarossa er en af de dyre Ferrari som er solgt i mange eksemplarer og som allerede i dag er en nutidig klassiker.
Fiat Multipla (1956 - 1969)
Forgængeren for multibiler som vi kender dem i dag, kom faktisk allerede i 1956 med Fiat's Multipla.
Fiat 500 - ny model (1957 - 1975)
Som naturlig efterfølger for den eksisterende Fiat 500 - kom den nye bestseller fra Fiat
Fiat 501 (1919 - 1926)
Fiat's første store succes var Fiat 501 med 69.478 bygget biler fra 1919-1926.
Fiat 500 Topolino (1936 - 1955)
Fiat 500 må værre det nærmeste man kommer på Italienernes svar på en Folkebil - franskmændenes Citroen 2CV og VW's Käfer.
Fiat 127 (1971 - 1983)
I Fiat's succes i 70'erne kom i forlængelse af 128, Fiat 127.
Fiat 128 (1969 - 1983)
En af Fiat store salgssuccesser blev Fiat 128 - senere kom fantastiske biler som Fiat 127 til og Fiat 128 nåede at komme i en lang række varianter.
Fiat 126 (1975 - 2000)
Som en naturlig efterfølger til Fiat 500, kom Fiat 126.
Fiat X 1/9 (1972 - 1988)
Den smukke sportsvogn fra fiat som afløser for 850, skabt af Bertone.
Ford T (1908 - 1927)
Takket været markedsføring, produktionsmetode og tilgængelighed blev bilen til den kæmpe succes den blev.
Ford Mustang (1964 - 1973)
Ford Mustang er om nogen en fantastisk amerikanerbil som for alvor fik mange ejere.
Ford Edsel (1958 - 1960)
Ford Edsel skulle værre Ford's nye håb i slutningen af 50'erne, men blev i stedet en kæmpe fiasko.
Ford A (1929 - 1932)
Efterfølgeren til den succesrige Ford T var Ford A - og successen udeblev da ej heller.
Ford Fiesta (1976 - 1989)
Ford Fiesta var Ford Europa’s nye svar på en lille bil med god plads og fornuftig økonomi og succesen udeblev da heller ikke, om end bilen ikke var fejlfri!
Jaguark XK 120 (1948 - 1954)
Bilen der egentlig "bare" skulle værre platform for test af en nyudviklet motor blev en stor succes.
Jaguar E-Type (1961 - 1974)
En af Jaguar's største successer var E-typen som bød på en rigtig sportsvogn til en lavere pris end konkurrenterne.
Jaguar XJ13 (1966 - 1966)
En rigtig racer fra Jaguar - men desværre blev det aldrig til mere end en bil - da fusionen med BMC skabte knas i forhold til udviklingen og ibrugtagningen af bilen.
Willy's Jeep (1940 - 1945)
Nok en af de mest kendte biler fra 2. verdenskrig og absolut noget af det første man forbinder med 4x4 biler.
Lamborghini LM002 (1986 - 1993)
Lamborghini nåede at producere 301 af den voldsomme LM002 med Countach motor.
Lamborghini Countach (1974 - 1990)
En af Lamborghini's største succeser var Lamborghini Countach.
Lancia Lambda (1922 - 1931)
For sin tid var Lancia Lambda på mange måder banebrydende med bla. selvbærende karrosseri.
Lancia Stratos (1973 - 1975)
Bygget til Rally blev Lancia Stratos en fantastisk køremaskine og er i dag en eftertragtet samlerbil.
Lotus Europa (1966 - 1975)
Den klasisske Lotus model Europa er må mange måder en bil der adskiller sig i konstruktion og design og måske en af Lotus's oversete modeller.
Lotus Esprit (1975 - 2004)
En fantastisk sportsvogn fra Lotus, hvis grunddesign holdt i mere end 30 år.
Lotus Elite (1958 - 1963)
Lotus Elite var egentlig et mesterværk – bare alt for dyr. En helt speciel konstruktion gav lav vægt og høje præstationer – et koncept Lotus altid har benyttet sig af!
Matra Rancho (1977 - 1984)
Rigtig 70'er design, materiale og stil - og særdeles Fransk. Det er Matra Rabcho
Mazda R 360 Coupé (1960 - 1965)
Den første bil fra Mazda, var den meget lille Mazda R 360 Coupé
Mercedes-Benz 600 (1963 - 1981)
En fantastisk limousine, en fantastisk teknik, som statuerede Mercedes's position som ledende blandt producenter af luksusbiler.
Mercedes-Benz 500 / 540 K (1934 - 1939)
Måske en af de største luksusbiler fra Mercedes-Benz - i hvert fald blev der ikke sparet på håndværk eller motor på nogen måde.
Mercedes-Benz 190 W201 (1982 - 1993)
En af Mercedes's største salgssucceser blev ”baby-benz” som med nyskabelse og høj kvalitet sikrede Mercedes en solid plads for de mere luksuøse personbiler til den mere brede skarer af bilkøbere.
Mercedes-Benz G4 (1934 - 1939)
Bilen blev produceret i en oprustningstid i Tyskland lige før 2. verdenskrig til brug for hærførerne i den tyske hær. Det afbillede køretøj tilhører det spanske kongehus og var oprindelig en gave fra Tyskland til General Franco.
Mercedes-Benz LP 315 (1955 - 1957)
Mercedes-Benz LP 315 var den første lastbil fra Mercedes-Benz hvor der ikke var snude med motor foran lastbilen - det betød nye muligheder.
Mercedes-Benz 300 SL (1954 - 1957)
En af Mercedes-Benz største klassikere må uden tvivl være Mercedes-Benz 300 SL med de karakteristiske "mågevingedøre"
Mercedes-Benz 190 E 2,5-16 Evolution II (1990 - 1990)
En rigtig gaderacer produceret til DTM, men sat på gaden i 502 eksemplarer.
Mercer T35 Raceabout (1911 - 1914)
En af historiens store sportsvogne er uden tvivl Mercer T35 Raceabout.
MGB (1962 - 1980)
MG's største succes med over 500.000 biler blev den populære MGB
Morris Minor (1948 - 1971)
Bilen som bestemt havde potentialet til at blive Englands folkevogn og som i dag er en yndet klassiker såvel herhjemme som i udlandet. Minor var desuden en meget populær bil herhjemme og Danmark var faktisk det andet største eksportland til Minor’en.
Morris Marina (1962 - 1972)
Morris Marina
NSU RO 80 (1967 - 1977)
Et design så smukt og tidsløst at bilen let kunne have værret 40 år yngre.
Opel Kadett C (1974 - 1978)
En populær bil herhjemme i midten og slutningen af 70'erne var Opel's populære Kadett C
OScar (1983 - 1986)
En af de få dansk produceret biler. Bilen nåede at blive produceret i 20 eksemplarer.
Peugeot 403 (1955 - 1966)
Peugeot's charmetrold som blev verdenskendt da Columbo valgte at bruge bilen til at jagte mordere.
Peugeot 205 (1983 - 1998)
Peugeot 205 betragtes af mange som bilen der redede Peugeot fra bankerotten
Renault 5 (1973 - 1985)
Renault 5 blev ikke den samme succes som R4, men alligevel en god sælger på grund af sin funktionalitet og gode brændstoføkonomi i oliekrisetiden.
Renault 4 (1961 - 1992)
Bilen som måske lidt anonymt nåede en produktion på over 8.000.000 biler.... som har fået sig nogle sikre fans og blevet kendt i Danmark som den lille "søde" postbil.
Rolls-Royce Silver Shadow (1965 - 1980)
Hvis nogen siger - nævn en luksusbil; så vil det første der kommer over læberne ofte være Rolls Royce. Silver Shadow modellen er en af Rolls Royce's største salgssucceser og en model de fleste kender til.
Skoda 105 (1977 - 1990)
En rigtig folkevogn herhjemme - discountbilen der blev taget med storm i Danmark op igennem 80'erne.
Skoda Felicia Roadster (1958 - 1964)
Skoda Felicia Roadster er bestemt en af de smukkeste biler, produceret af en af verdens ældste bilmærker - Skoda.
Sunbeam Alpine (1959 - 1968)
En sjælden, men meget smuk klassisk roadster.
Toyota Celica RA/TA40 (1978 - 1981)
En rigtig gaderacer fra Toyota
Triumph Spitfire (1962 - 1980)
En velkendt klassiker herhjemme og en sportsvogn med et højt produktionstal og en lang produktionsperiode – den artikel må du bestemt forbi som Triump intereseret.
Triumph TR7 (1974 - 1981)
Triumph TR7 har egentlig kun navnet til fælles med alle andre TR modeller....
Tucker 48 (1946 - 1948)
En af amerikansk bilhistories forunderlige historier.
Vauxhall Prince Henry (1910 - 1913)
Et mileskridt for sin tid og ingeniørens mesterkunnen i starten af dette århundrede.
VW Käfer (1934 - 2002)
Man kan ikke skrive bilhistorie uden at komme omkring bilen som er produceret i over 21mio. eksemplare og produceret i et halvt århundrede!
VW Karmann-Ghia (1955 - 1974)
En af de smukkeste klassiske biler fra VW
VW Karmann-Ghia (Type 34) (1962 - 1969)
VW Karmann-Ghia Type 34, den mere sjældent set modeller.
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020