Saab's model historie

 


Saab's model historie 1937-2011
1937 I 1937 grundlægges "Svenska AeroplanAktiebolaget" som statslig producent af militærfly.
1946 Efter krigen i 1946 overgik produktionen til biler.
1947 I Juni 1947 kunne man præsentere den første Saab personbil - Saab 92. Bilen havde forhjulstræk, to-taktsmotor, stift sikkerhedsbur og som en naturlig arv fra flyindustrien - et vingeformet aerodynamisk design/karrosseri. Modellen blev produceret frem til 1956 i mere end 20.000 eksemplarer.
1955 I 1955 præsenterede man Saab 93. Bilen havde nu en ny 3 cyl. motor, helt ny gearkasse og slangeløse dæk. Bilen var dog stadig let genkendelig.
1956 Den første sportsvogn fra Saab bygget, men kun i 6 eksemplarer. Bilen heder Saab Sonett, vejde 500kg og havde en topfart på 160 km/t.
1958 I 1958 præsenteres Saab 93 750 Gran Turismo. Karrosseiret er velkendt, men denne bil er en "sportsmodel"
1959 Saab 95 præsenteres, som Saab's første st.car med plads til 2, 5 eller 7 personer.
1960 Nu kommer Saab 96 på gaden. Bilen blev solgt helt frem til 1980 og bilen blev solgt i 547.000 eksemplarer.
1962 Nu kommer en Saab Sport med sikkerhedsseler som standard.
1966 Nu kommer den Saab Sonett som de fleste forbinde med "Sonett". En smuk 2 personers sportsvogn med glasfiberforstærket plastic chassis og en 2-taktsmotor, der lynhurtigt blev erstattet af en 4cyl. V-motor.
1967 I 1967 kommer Saab 99 modellen på markedet. Præsentationen af Saab 99 byder på en række nyheder: Forlygtevisker/vasker i 1970, stødabsorberende stødfangere og opvarmede sæder i 1971, beskyttende tværbjælker i dørene i 1972.
1970 Saab Sonett kommer i en version III i et nyt smart karrosseri og med gearstangen i gulvet som den første Saab.
1973 Saab 99 kommer i en Combi Coupé udgave, det som vi ofte i dag H/B med stor bagklap.
1976 Saab 99 Turbo, en yndet klassikker i dag - bliver præsenteret.
1978 Nu udkommer modellen, som skulle holde i mange efterfølgende år - Saab 900.
1980 900 modellen udkommer i en Turbo udgave.
1983 En endnu mere udviklet Saab 900 Turbo 16S kommer på markedet, med verdens første 16V turbomotor.
1984 Saab 9000 Turbo er Saab's største bil indtil da. Bilens platform/grundkarrosseri udvikles sammen med Lancia, Alfa Romeo & Fiat (Som senere præsenterede bilerne Lancia Thema, Alfa Romeo 164 & Fiat Thema).
1986 Nu kommer Saab's første Cabriolet og den bliver omgående en stor succes. I 1998 udgør Cabriolet modeller 15% af salget. Saab 900 gennemgår et større facelift
1988 Saab 9000 CD præsenteres på markedet.(Sedan model)
1994 Saab 900 Cabriolet og Coupé kommer på markedet
1997 Første generation af modellen 9-5 introduceres som afløser til Saab 9000.
1998 Som efterfølger af anden generation af Saab 900 kommer model 9-3 på markedet
2009 Saab 9-3X præsenteres som en SUV model baseret på 9-3 modellen.

2. generation af model 9-5 introduceres

20. februar 2009 træder Saab i betalingsstandsning. Saab forsøges købt, men det mislykkedes i første omgang for senere at blive realiseret.

2011 27. Juli 2011 må Saab meddele betalingsstansning og endelig konkurs trådte i kraft december 2011 og dermed sluttede Saab eraen.
 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020