Dodge's historie

 


Dodge har man i mange år ikke kunne købe i Europa. Alligevel findes den da i dag mange modeller fra Dodge, bare under andre mærker. F.eks. fås den nuværende Chrysler Grand Voyager også i en Dodge i USA, hvorfor der også findes en række parallelimporteret biler i Europa.

I år 2004 fylder bilmærket 90 år og firmaet blev grundlagt af brødrene Horace & John Dodge, efter i nogle år at have været leverandør til især Ford af bl.a. motorer.

Dodge sendte den første bil på gaden den 14. november 1914 og fik hurtigt succes. Allerede i 1920 nåede salgstallet 141.000 biler. Samme år indtraf dog den skæbne, at John Dodge døde i Januar og kun to måneder efter døde den anden bror, Horace Dodge.

Et af de første kendetegn ved en Dodge bil, var seks lodrette ovalformet vinduer i bagenden, hvilket fik bilen til at minde om en katedral bag i kabinen.

Produktionen fortsatte og i 1923 kom Dodge på markedet med den første bil i 100% stålkonstruktion – imod det traditionelle brug af træ. Bilens pris dengang var 980$.

Allerede i 1925 var succesen så stor, at man i midten af året havde over 500.000 Dodge biler på gaden.

I midt 30’erne byggede man populære personbiler og produktion af små lastbiler begyndte. Produktionen af lastbiler er fortsat indtil i dag og Dodge er meget kendt for sine Trucks gennem tiderne. I 40’erne kom der for alvor gang i smukke amerikanerbiler med masser af chrom og overdåd og design inspireret af flyvemaskiner - og det galt naturligvis også for Dodge.

I februar 1942 blev alt produktion af biler dog stoppet for at producere krigsmateriel. Over 500.000 militær lastbiler blev produceret på Dodge. Desuden blev der bygget en helt ny fabrik der byggede over 18.000 motorer til bombeflyet B-29 – bombeflyet der senere i 1945 smed en atombombe over Japan. Efter krigen påbegyndtes produktionen af biler igen og efterspørgslen var enorm, hvilket gav et godt boost til bilproduktionen hos Dodge.

I 50’erne er forbrugsfesten rigtig ved at komme i gang i USA og der sker en masse, Eisenhower bliver valgt som præsident, Korea krigen starter osv. Men i USA forsætter udviklingen, og stadig meget fly inspireret begynder bilerne af få halevinger og Dodge laver sågar dette på en pick-up truck. Efter krigen startede babyboomet i USA – det skete i slutningen af 40’erne og starten af 50’erne og det formåede Dodge at udnytte potentiellet af med nye store familievenlige biler med masser af plads og i et smart design.

I 60erne kom Dodge med mere traditionelle amerikanske biler og fik bl.a sit indtog i Nascar. Op gennem 70’erne blev bygget stærke (og sultne) biler og Dodge kom især med sportspræget biler, som var hurtige og havde gode accelerationer. F.eks. byggede man i forbindelse med restriktioner omkring brændstofforbrug, den på det tidspunkt hurtigste pick-up man kunne få, da varebiler ikke var omfattet af miljøkravene. I 80’erne var produktionen mere pro familie med SUV (Minibusser), regulære personbiler og store 4x4’ere - og det er nok sådanne vi også bedst kender Dodge i dag. Det skulle da lige være for Dodge’s sportsvogn, i Danmark bedre kendt som Dodge Viper! Denne blev i 1992 præsenteret med 450HK og er den dag i dag en levende legende der stadig lever.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Relateret ord Amerikanerbiler
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020