MG's historie

 


Cecil Kimber var ansat på fabrikken som leverede gearkasser til William Morris og under et besøg i 1921 hos William Morris mødte de to herrer hinanden. Cecil Kimber blev med det samme tilbudt arbejde som direktør for Morris Garage, der var Willam Morris’s private forhandlerforretning.

Cecil Kimber var bidt af biler og nærede stor interesse for motorsporten og han havde derfor lyst til at bygge biler til brug i motorsporten. Han var allerede halt efter en ulykke i et racerløb, men han begyndte at bygge en racerbil på standard chassiset fra en Morris Oxford. Bilen fik en tunet hotchkiss motor og et aluminiumskarrosseri. Bilen blev flot og vandt ved sit første løb – London-To-Lands End trail – førstepræmien.

William Morris var begejstret over den omtale han fik ud af Cecil Kimber’s succeser på motorsportsbanerne og lod Cecil Kimber få rimelig frie hænder til udvikling. I 1927 oprettede William Morris en lille fabrik i Abingdon-Thames hvor en serieproduktion kunne begynde – og den første bil som man serieproducerede på den lille nye fabrik blev kaldt Mark I. Den havde en 2.468ccm. kraftig motor fra Morris Isis. Men erfaringerne fra motorsport modellen MG Super Sport spøgede og da Cecil Kimber opdagede at der blandt især motorcyklister var interesse for en lille hurtig sportsvogn, startede han produktionen af den lille MG Midget i 1929.

Cecil Kimber havde ikke regnet med at denne bil for alvor ville blive brugt i motorsport sammenhæng, men det skulle vise sig at den var ufattelig let at tune og få til at være særdeles konkurrencedygtig i motorsporten, og da den lille MG fabrik havde to dygtige mekanikere ansat, som havde pillet ved en Midget i fritiden, blev Cecil Kimber så begejstret at han i 1929 tilmeldte tre biler til Junior Car Club på Brooklands banen, hvor bilerne fik bragende succes.

I 1930 var man igen klar til at stille op i det hårde 2x12 timers løb på Brookland, hvor MG vandt konkurrencen med 12/12 M modellen med den lille 750ccm. motor og hele vejen igennem 30’erne vandt MG en masse motorsportløb og fik på den måde skabt sig et navn og en position. Nogle af førkrigsmodellerne vandt sågar efter krigen, men desværre døde Cecil Kimber i en jernbaneulykke i 1945.

Efter krigen startede man op med produktionen af Midget og en model Y, som var en 4 personers bil – begge modeller havde 1.250ccm motorerne fra MG TB Midget.

Den nye TC Midget blev produceret i 10.000 eksemplarer og de efterfølgende TD og RF modeller blev produceret i 40.000 eksemplarer og da MGA blev præsenteret i 1955 nåede man et produktionstal på 100.000. For virkelig at slå mærket fast igen byggede man sportsvognen EX 181 med kompressor som havde hele 290hk ved 7.300 omdrej/min til at slå hastighedsrekorden. Den 28. august 1957 var man klar til at slå hastighedsrekorden og på saltsletten ved Utah blev der sat ikke mindre en 5 nye rekorder med Sterling Moss bag rattet. Den største hastighed man nåede var 395,23 km/t.

Selvom man i starten var alene på markedet, kom der lyn hurtigt konkurrence fra nye sportsvognsproducenter fra bl.a. Fiat, Triumph, Porsche og Mercedes-Benz. For at bevare sin position fik man udviklet en nyere og kraftig Twin Cam motor med to overliggende knastaksler. Motoren var dog ikke tilstrækkelig gennemprøvet og store motorproblemer voldte fabrikken store problemer.

I slutningen af 1950’erne begyndte man at udvikle efterfølgeren til MGA, som kom til at hede MGB. For at sikre succes, var det vigtig at bilen ville slå igennem i USA og den første bil blev produceret d. 22. maj 1962 og var en venstrestyret roadster, som blev præsenteret på Earls Court motor show i september 1962.

Den første større ændring af MGB kom først i 1967 med introduktionen af synkroniseret gearkasse og stiv bagaksel, samt ikke mindst introduktionen af GT modellen som var en smuk Sportscoupé. I 1975 kom igen en støre ændring i forbindelse med de skrappe sikkerhedskrav i USA, hvor bilen fik gummikofangere, ligesom miljøkravene i USA betød at man i løbet af nogle år måtte installere en ny og mere miljøvenlig motor. Desværre kunne man ikke klare den hårde konkurrence og i 1980 lukkede man MG fabrikken. I alt nåede man at bygge 512.112 MGB’er.

Aston Martin forsøgte dog at købe navnet og bygge en roadster på GT chassiset, men da man manglede penge blev projektet ikke til noget. Det hele endte med at Rover overtog MG mærket og efter en turbulent tid genne 80’erne og 90’erne som endte med at BMW købte Rover, for senere at sælge det fra til en konstruktion af medarbejdere, er mærket igen blevet genoplivet i sportslige Rover personbiler.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Relateret ord mg bmw b.m.c leyland morris triumph
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020