Opels historie

 


Adam Opel blev født i 1837 i Rüsselsheim, en by der ligger cirka 25Adam Opel km fra Frankfurt AM. Byen er en typisk tysk provinsby og faren var også traditionel håndværker – nemlig låsesmed. Famlien havde ellers primært beskæftiget sig med landbrug, men Adam Opel’s far – Phillip Wilhelm Opel havde altså valgt at slå sig ned som låsesmed. Og traditionen tro for denne tidsalder, gik Adam Opel også i lære som låsesmed.

Familien var dog meget moderne og sendte Adam Opel til Paris for at forbedre sin uddannelse. Her gik han og syslede med forskellige emner inden for låse og det var her han fik øjnene op for den nye opfindelse – symaskinen. Han så et stort potentiale og muligheder for forbedringer. Derfor brugte han sin fritid på at konstruere sin egen symaskine og i en alder af 25 kunne han efter opholdet i Frankrig vende hjem til Rüsselsheim. Adam Opel var naturligvis ivrig for at kommer i gang med produktionen af symaskinerne, men hans far fandt ikke idéen specielt sindsoprivende. Til gengæld syntes hans moder at idéen var god og stillede derfor en gammel kostald til rådighed for Adam Opel, der dermed kunne komme i gang.

Det tog ham blot 4 – bestemt ikke lette år, at komme så vidt at han kunne bygge en ny 2 etager stor bygning centralt i Rüsselsheim. Året efter i 1868 fandt Adam Opel sin Sophie Marie. Hun var fra en velhavende familie og medgiften gjorder det muligt udvide fabrikken og installere dampdrevne maskiner og påbegynde mere salgsorienteret tiltag.

Adam Opel levede herefter en masse produktive år med masser af opfindelse og nye indtægtskilder og sammen med Sophie Marie fik de sammen fem drenge, Fiedrich, Ludwig, Heinrichm, Wilhelm og Carl – som senere kom ind i virksomheden.

Carl tog i 1880’erne til England for at se hvordan man producerede cykler og næsten samtidigt opfandt Boyd Dunlop cykeldækket og det skabte en anden vej rundt et samarbejde med det franske Michelin, som Adam Opel fik det tyske agentur for. Opel fik stor succes med cykler og havde to volumenmodeller som var solide og holdbare – hvorfor de vandt store markedsandele. De fem brødre blev kendt for deres enorme interesse for cykling og for deres ”femmands cykel” den såkaldte ”Quintuplet”.

Den 8. september 1895 døde Adam Opel, men Opel’s cykeleventyr fortsatte i knap 3 år, men så var markedet efterhånden oversvømmet så meget på grund af cyklens succes. I den forbindelse fik man kontakt til Friedrich Lutzmann, som også var låsesmed af profession. Han havde i 1893 købt en Benz Victoria og ændret bilen med nogle egne opfindelse og forbedringer. Men det lykkedes altså at overtale Friedrich Lutzmann til at flytte din virksomhed fra Dessau til Rüsselsheim, som i Opel regi udviklede og præsenterede i 1898 – Opel-Patent-Motorwagen, System Lutzmann.

Året efter i 1899 kunne man købe den første Opel bil ” Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann” – og der blev solgt 11stk. Bilen havde en vandkølet 1cyl motor med automastiske ventiler. Der var 2 fremafgående gear og et bakgear. Den kunne nå en hastighed på 18-20 km/t og motoren kunne yde 3,5HK – prisen var 4.000 Mark

Udviklingen af Opel på bilmarkedet gik rimeligt uden at det var den producent der havde største fremskridt. Aftalen mellem Opel og Friedrich Lutzmann var at man i fællesskab skulle udvikle og bygge biler, men Friedrich Lutzmann var så optaget af at forbedre eksisterende produkter, at man havde svært ved at holde takt med konkurrenterne og som konsekvens af dette meddelte Sophie Opel i 1900 Friedrich Lutzmann at samarbejdet måtte ophøre. 3 af brødrene rejste til Frankrig hvor bilproduktionen var længere fremme og man tegnede licensaftaler med de to bilmærker Renault og Darracq. Isæt samarbejdet med sidstnævnte kom godt i gang og i 1902 kunne Opel præsentere en lille mart Opel-Darracq med en 1cyl 1100ccm stor motor, der ydede 9hk.

Opel lærte hurtigt kunsten at bygge biler og fremstillede en række egne biler og med erfaringen omkring markedsføring fra cykelproduktionen lykkedes det Opel at komme rigtig godt fra start med bilproduktionen. Især aktiviteter i motorsporten gav Opel stor opmærksomhed.

Den første egenproduceret bil kom i efteråret 1902 – det var modellen 10/12 PS som havde en nykonstrueret 2 cylindre motor og allerede i 1903 kom man med en 4 cylindre motor.

Sideløbende med bilproduktionen havde man udviklet en motorcykel med 2HK som kom på markedet i 1902 og kostede 700 Mark.

Opel begyndte nu også at producere motorplove, lastbiler og flymotorer og i 1911 nåede produktionen af biler 2.551 stk. på 1 år.

I 1911 ødelagde en kraftig brand Opel fabrikken, men allerede året efter kunne man åbne en kæmpe 6.000kvm. stor dedikeret bilfabrik. Fabrikken beskæftigede 3.100 medarbejdere og byggede i 1912 3.202 biler. Det tog seks uger at producere en lille bil og tre måneder at producere en stor bil. Men konstruktionsformen blev dog mere og mere uoverskuelig i forbindelse med at produktionen blev øget.

I mellemtiden kom der dog et stort antal konstruktioner. Den store forhindring der som der var for rigtig at få gang i bilsalget var prisen og de fleste producenter tilstræbte at konstruere en bil som prismæssigt appellerede til et bredere publikum. Opel’s svar herpå blev i 1909 sat på markedet i form af deres 4/8 PS model, som blev kendt under titlen ”Doktorwagen”. Denne bil var knapt så stor og meget mere håndterbar. Nu var det altså blevet muligt for advokater, læger, dyrlæger osv. at besøge deres klienter uden de skulle bruge en chaffør.

I 1911 kom den mere eksklusive model 6/16 PS på markedet. I Slutningen af 1914 kom Opel med en ny populær bil med plads til 4 personer. Det var modellen Opel 5/12 PS og 5/14 PS. Modellen hjalp Opel til at blive Tysklands største bilproducent.

I 1919 færdiggjorde man byggeriet af Opel’s racer- og testbane og banen åbnes i oktober 1920 hvor titusinder af mennesker deltog i åbningen.

I 1921 præsenterede man Opel 8/25 PS modellen på den første efterkrigs biludstilling. Men tiderne var dårlige og der blev kun bygget 724 af denne model.

I 1924 indførte man som den første tyske bilfabrik transportbånd og seriefremstilling af biler. Det halverede prisen på en Opel og i 1928 nåede produktionen op på cirka 43.000 biler på et år.

Den første model man producerede på samlebånd var Opel 4/12 PS som i form af samlebåndteknikken kunne sælges for bare 1.990 Mark i 1926 imod den oprindelige pris på 4.500 Mark. Modellen kunne kun fås i Grøn og blev kaldt ”Laubfrosh” altså ”Frø”

I forlængelse af den store succes med en markedsandel i Tyskland på 37,5% i 1928 gjorder at man valgte at bygge en støre og mere eksklusiv model. Det blev til en 8 cylindre vogn som vejede over 2 tons – bilen blev dog kun bygget i 25 eksemplarer.

I 1928 kunne Opel kalde sig den største producent i verden af cykler – ligesom man producerede motorcykler og motoriseret cykler.

I 1929 manglede man penge fordi at to af brødrene døde og familien forlangte penge. Hele kapitalen var bundet i produktionsapparatet og der var derfor ingen anden mulighed en frasalg eller korporation. Det endte med at General Motors købte Opel for 33 mio. gulddollars. Herefter koncentrerede man sig om produktion af biler. Man åbnede i den forbindelse som en del af forbedringerne efter overtagelsen et forsikringsselskab og året efter i 1930 et finansieringsselskab til at finansiere nye Opel til kunderne.

I 1934 kom den seriefremstillet Opel Olympia på markedet – navnet pga. af de olympiske lege i 1935. Bilen havde et selvbærende karrosseri og allerede året efter kom Kadett modellen. I 1937 kunne Opel fejre sit 75års jubilæum og samtidigt kom Admiral modellen på markedet, året efter i 1938 kom Opel Kaptajn på markedet.

Olympia modellen var en teknisk fremsynet model med selvbærende karrosseri i stål, som blev sat direkte på et chassis. Bilen nåede at blive produceret i hele 168.875 eksemplarer i 5 forskellige varianter.

Kadett’en som kom på markedet i 1936 var så billig ( 2.100 Reichsmark) at den blev en bragende succes og frem til 2. verdenskrig blev bilen produceret i 107.000 eksemplarer.

Da man havde valgt at fokusere på biler valgte man i 1937 at sælge sin fabrikation af cykler til NSU. Motorcykelproduktionen havde man allerede stopper i 1930 og frem til 1937 havde man nået at producere 2.600.000 cykler.

Samtidigt præsenterede man overklasse bilerne Opel Admiral og Opel Kapitän og i 1939 var man oppe på cirka 25.000 medarbejdere og i 1940 kørte bil nummer 1.000.000 af samlebåndet – det var en Opel Kapitän.

Krigen brød ud og den tyske værnemagt overtog fabrikken. I 1944 blev fabrikken i Rüsselsheim bombet helt i stykker og fabrikken i Berlin som byggede Kadett modellen var blev pillet fra hinanden og flyttet til Rusland hvor de første biler af mærket Moskvich blev bygget, som en nøjagtig kopi af Opel Kadett’en.

Man forsøgte dog at komme på benene igen og allerede efter krigens slutning den 8. maj 1945 begyndte genopbygningen af fabrikken.

I 1946 havde man en 1,5tons Blitz lastbil klar og i 1947 blev der bygget 3.219 Opel lastbiler. I 1947 begyndte produktionen af en opdateret udgave af førkrigsmodellen af Opel Kadett og i 1948 kom Opel Kapitän på markedet – stort set uændret siden før krigen. Nogenlunde samtidigt overtog General Motors igen Opel.

Allerede i 1950 var fabrikken igen istandsat og genopbygget og produktionen var nu hurtigt oppe på over 100.000 biler om året. I 1951 stod en ny stor testbane færdig i Rüsselheim og i 1956 startede produktionen i den nye karrosserifabrik K40 som var på 286.000kvm. Samlebåndene var 28km lange.

Et stort antal modeller og varianter kom på markedet fra Opel i de

meget mere positive 50’ere. En af bestsellerne var Opel Olympia Rekord som i 1953 blev præsenteret på IAA i Frankfurt. Bilen begejstrede med sit amerikanske lignende udseende med smilende frontgrill og stor rummelig kabine og bagagerum. Desuden blev bilen solgt i en st.car model – kaldt Opel Olympia Rekord CarAVan. Frem til 1957 blev der solgt hele 558.452 eksemplarer.

Ligeledes præsenterede man i 1953 en ny Opel Kapitän som designmæssigt lignede Olympia Rekord modellen. Allerede i 1955 kom en ny Opel Kapitän på markedet og den mindede meget om de amerikanske flydere med stort haleparti og masser af krom.

I 1957 kom endnu en stor succes – Opel Olympia Rekord P1 som på bare 3 år blev solgt i 850.000 eksemplarer.

Man havde hos Opel også stor succes med sine lastbiler. Især den som man startede op med lige efter krigen trak godt til start af Opel efter krigen. Det var Opel Blitz 1½ ton som bleb solgt i mange eksemplarer fordi den var solid og stabil. Desuden fulgte en populær 1,75 ton lastbil og disse forblev i forskellige varianter i produktion frem til 1975.

60’ernes forbedret økonomi betød en enorm fremgang for bilindustrien og Opel byggede i 1962 en ny bilfabrik i Bochum og i 1968 en komponentfabrik i Kaiserslautern og et tescenter i Dudenhofen.

I 1961 kom den stilrene Opel Rekord Coupé med detaljer som liggesæde, baklys og dobbelttonet horn. Bilen blev kun produceret i 2 år og blev solgt i 33.000 eksemplarer.

I 1962 på den nye fabrik i Bochum byggede man en ny Opel Kadett som med det samme blev en kæmpe succes og allerede i 1966 forlod Opel Kadett nummer 1.000.000 samlebåndet i Bochum.

1963 var dog det bedste år for Opel med en produktion på 550.000 biler.

I 1964 kom 3 luksusbiler fra Opel, Opel Kapitän, Opel Admiral og Opel Diplomat V8. Topmodellen Opel Diplomat med V8 motor på 5,4 ltr. Ydede 230HK og kostede i Tyskland i basisversionen 17.500 Mark. Denne bil blev der kun solgt 304 af.

I 1965 blev Opel GT præsenteret på IAA som designstudie og i 1968 startede serieproduktionen af Opel GT. Bilen blev en stor succes med et salgstal på 102.463 biler. Bilen blev leveret med 2 forskellige motorer, den ene kom fra Kadett'en - en 1,1ltr motor med 60HK - dem blev der dog stort set ikke solgt nogen af - da motoren slet ikke slog an til det sportslige design. Den motor som primært slog an var den 1,9ltr motor som gav bilen 90HK og en topfart på 185 km/t.

I 1965 kom der samtidigt en Rekord B, som dog blot var en modificeret A model med længere akselafstand og nye motorer og lidt karrosseriændringer. B modellen blev allerede afløst af en C model i 1966.

Opel Commodore A Coupé blev præsenteret i 1967 og var udstyret med en 6 cyl. motor. Dermed var den et godt bud på en hverdagsbil med masser af kræfter.

Man havde stadig en produktion af erhvervsbiler og fra 1960 byggede man Opel Blitz 1,9 ton lastbilen i 44.000 eksemplarer indtil den blev afløst i 1965.

I 1971 kørte bil nummer 10.000.000 af samlebåndet (en Opel Rekord Caravan) og i Tyskland havde man en markedsandel på hele 20,4% og havde virkelig vind i sejlene.

I 1969 og 1970 bliver de tre topmodeller Diplomat, Kapitän og Admiral opdateret og de forblev herefter i produktion frem til 1977.

Man præsentere samtidigt i 1970 Opel Ascona og Manta. Opel Ascona bliver fra starten en stor succes og produceres i 3 udgaver (A-C modellerne) frem til 1988 i næsten 3.300.000 eksemplarer. Opel Ascona og Manta var teknisk identiske og kun karosseriet adskilte modellere. Manta var en sportscoupé og Ascona’en kunne fås i en 2- og 4-dørs sedan samt en Caravan udgave (st.car). Manta’en blev også en stor succes med i alt 500.000 solgte biler.

Allerede i 1975 kommer B-modellen af Ascona og Manta på markedet og succesen fortsætter med gode anvendelige biler som har plads til familie og bagage.

Opel Kadett kommer som endnu en succes på markedet i 1973 i version C hvilken produceres frem til 1979 i ikke mindre end 1.701.076 eksemplarer. Bilen går fint i tråd med Ascona og Manta og bliver bygget med tre forskellige motorvarianter, 2 forskellige 1,3 ltr. motorer og en 1,6ltr. Bilen bygges i 2n 2- og 4-dørs sedanmodel, en st.car og en Coupé model.

Kadett C har også succes i motorsporten hvilket fører til den sportslige Coupé GT/E model med en 1,9ltr. motor med 105hk samt en 2,0 model med 115HK.

I 1979 sætter man den nye Opel Kadett D på gaden og den er radikalt anderledes ved at den er forhjulstrukket. Samtidigt forbedrede man aerodynamikken og begyndte at producere dieselbiler. Den nye produktionsmetode førte til at man begyndte produktionen af den populære Corsa. Man byggede en fabrik i Zaragoza – Spanien og hurtigt blev bilen den mest solgte i sin klasse.

Opel Kadett D var en helt ny bil og var 13 cm kortere end C modellen men bød alligevel på meget mere plads, bl.a. fordi der ikke længere gik en kardan gennem bilen. Desuden lå motoren nu på tværs og tog dermed ikke så meget plads. Også Kadett D blev solgt i en 3- og 5-dørs h/b model, en st.car og en GT/E model. Kadett D blev solgt i over 2.000.000 eksemplarer frem til 1984

I starten af 1980erne er vokser efterspørgslen af A

scona med dieselmotor og den populære 1,6 ltr med 54HK. Opel Senator laves nu med en 6cyl motor og fra 1983 med en mere økonomisk 4cyl motor og et mere aerodynamisk design. Det er også en Opel Senator der forlader samlebåndet som bil nummer 20.000.000 på fabrikken i Rüsselheim.

I 1983 kommer Opel Rekord E (2) på markedet som 4-dørs sedan og 5-dørs st.car. Bilen fås med hele 6 motorvarianter 4 motorer med en volumen mellem 1,8-2,0ltr samt en 2,2ltr motor med indsprøjtning og endelig en 2,3ltr dieselmotor med 65HK.

Desuden kommer der i 1983 en ny Opel Monza med hele 5 motorvarianter, herunder en 177HK 3,0ltr motor. Bilen var dog ikke en rigtig stor succes med 16.594 solgte biler. Forgængeren blev solgt i 27.218 eksemplarer.

I 1984 kom Opel Kadett E modellen på markedet som tronløfter til to succesfulde forgænger og ikke mindst volumenmodeller.

Den nye Kadett E kom i en banebrydende design med et aerodynamisk karrosseri med en cw værdi på kun 0,30. Kadett E kom desuden som 4-dørs sedan og bilen kunne også fås i H/B versioner og st.car.

I 1986 præsenteres Opel Omega med en CW værdi på kun 0,28 og den bliver en stor succes som mellemstort flagskib i både sedan og st.car model med bredt udvalg af motorer.

Opel Vectra præsenteres i 1988 som afløser for Ascona – også med en aerodynamisk karrosseri med en CW værdi på 0,29.

I 1990 vælger man at bygge en ny bilfabrik i den gamle wartburg by Eisenach og i 1992 køre den første Vectra af samlebåndet der.

I 1991 præsentere man en helt ny type bil for Opel – nemlig 4x4 bilen Opel Frontera. Den første Corsa har holdt indtil nu, men i 1993 sættes den nye Opel Corsa B på gaden. I 1994 kommer på corsa base en lille sportscoupe – Opel Tigra.

1994 er også året hvor bil nummer 30.000.000 forlader samlebåndet – det blev en Opel Omega MV6.

I 1998 kommer den nye Opel Astra på gaden med et nyt Opel design med mere skarpe kanter og markant udseende. En ny fabrik åbnes i Polen i byen Gleiwitz og man går ind i varevognsmarkedet med modellen Vivaro. I samme år køre Vectra nummer 1.000.000 fra samlebåndet i Rüsselheim.

I 1999 kommer MPV’en Zafira på markedet, i 2000 Agila (En Suzuki Wagon R tilpasset) og Astra Coupé modellen. Vivaroen kommer til salg på markedet i 2001, samme år som den nye generation af Opel Corsa sættes til salg.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Opel Patent Wagen
Se større billede
Opel Patent Wagen
Opel Kadett A Årg. 1962
Se større billede
Opel Kadett A Årg. 1962
Relateret ord genetal motors GM g m
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020