Fords historie

 


Henry Ford byggede sin første bil i 1896 – det var en lille bil med 2 cylindre der kunne køre 30 km/t og primært var bygget af cykeldele. Bilen blev bygget i baggården på hans adresse på Bagley Avenue i Detroit. Henry Ford blev født i det der i dag er en forstaden til Detroit – Dearborn i 1863. Her ligge i dag også hovedkontor og testcenter for Ford. Her boede han på en gård og familien som var af irsk oprindelse drev landbrug. Henry Ford var fra helt lille meget interesseret i alt på hjul og hans far har en gang udtalt at hans søn havde ”hovedet fuldt af hjul”. Han havde idéer til hvordan landbruget kunne effektiviseres af traktorer, drevet af motor.

Som 16 årig blev Henry Ford ansat som mekaniker hos James Flowers & Brothers Machine Shop i Detroit og bagefter kom han til Edison Illumination Company – hvor han traf Thomas Alva Edison – som han blev en god ven til. I Firtiden var det blevet til en del forbrændingsmotorer og i 1896 altså til en decideret bil.

Den første bil som han havde bygget, solgte han relativt hurtigt for $200 – de penge brugte han til at bygge en ny bil for, den stod færdig i 1898. Nu besluttede Henry Ford at åbne sin egen fabrik, men ”Detroit Automobile Company” gik dog allerede fallit i 1901 – Bagrunden var at man havde et mål om at bygge 10 biler for $10.000 men det lykkedes ikke.

Men Henry Ford åbnede hurtigt en ny virksomhed ”Henry Ford Motorcompany” hvor han byggede racerbiler – det blev dog også en fiasko og i 1902 blev virksomheden omdannet til ”Cadillac Automobile Company”. Oktober 1902 gjorder Henry Ford dog endnu et forsøg med ”Ford & Malcomson” som den 16. juni 1903 blev ændret til ”Ford Motor Company”. Cadillac blev ført videre af Henry M. Leland, som også havde deltaget i det første Henry Ford firma.

Man byggede nu en lang række modeller, A, AC, B, C, F, K, N, R og S – men i 1908 nåede man til konstruktionen af den legendariske T-model. A modellen var en videreudvikling af den tidligere Cadillac model og bilen kostede $850 - $100 mere end en Cadillac. Alligevel solgte Ford 1.708 model A i 1903 og dermed var grundstenen til succesen støbt.

Henry Ford skabte nogle succeser med støre motorer – blandt andet en 6 cylindret motor i 1905 – men det var Ford T der gjorder udslaget – fra 1908 til 1927 producerede Ford ikke mindre end 16.000.000 eksemplarer af Ford T og dermed havde han sat verdenen på hjul. Grunden til succesen var helt klart at Henry Ford opfandt samlebåndet og dermed gjorder produktionsomkostningerne meget lave. Målet sat i forbindelse med udviklingen af Ford T, var helt klart:

Bilen skulle koste under $1000 og dermed være tilgængelig for mere almindelige mennesker, bilen skulle kunne køre 75 km/t.

Bilen kom på gaden til $825 og med samlebåndet blev bilen kun billigere med tiden – i 1924 kostede den billigste model kun $260. Bilen kunne køre cirka 70 km/t og var udstyret med en 2.895ccm motor, der kunne yde 20HK ved 1.800 omdrej/min og bilen var udstyret med det geniale planetgear. I 1909 havde man bygget 11.000 Ford T modeller, i 1913 startede man på en ny fabrik med samlebånd i Highland Park og i 1914 producerede man 308.162 biler, i 1915 var man oppe på ikke mindre end 734.811 biler – men i 1924 toppede man med ikke mindre end 2.640.775 biler – det er 7.235 biler om dagen. Den 25. maj 1927 kom meddelelsen om at man ville stoppe produktionen af den nu efterhånden lidt forældet Ford T og dagen efter stoppede selve produktionen.

Starten var dog ikke let for Henry Ford, fra 1903 til 1909 var Henry Ford i en retssag om patentet på grundkonstruktionen af en bil. Georg Seldens havde ikke bygget en færdig bil men havde alligevel formået at lave et patent i 1895 der var så bredt formuleret at han egentlig havde rettigheden til bilproduktion. Henry Ford tabte sagen i 1909 men havde så godt gang i forretningerne at han havde råd til at anke dommen og i 1911 fik Henry Ford medhold.

Samlebåndet nedbragte monteringstimen for en Ford T fra 12§ time til kun 6 timer, hvilket yderligere blev skåret ned til bare 1½ time i 1914. Henry Ford var på det tidspunkt ikke særlig populær hos sine medarbejdere og fra den ene dag til den anden, hævede Henry Ford timelønnen fra $2,30 til $5,00, hvilket selvfølgelig ikke gjorder ham speciel populær i den øvrige industri men – til gengæld stod der dagen efter 10.000 mennesker foran fabrikken for at søge arbejde. Samtidigt blev arbejdstiden nedsat til kun 8 timer om dagen – og Henry Ford’s største problem var faktisk at folk syntes han tjente for mange penge – hvorfor han mange gang nedsatte bilernes pris, som blot betød at han kunne sælge endnu flere Ford T – men mere indtægt til følge.

Under første verdenskrig producerede Henry Ford krigsudstyr, blandt andet 33.000 Ford biler til hæren, 820.000 stålhjelme og 3.940 flymotorer af typen Liberty. I 1918 da Henry Ford fylde 55 år overlod han formelt ledelsen af firmaet til sin Søn Edsel Ford, men fortsatte i praksis med at drive virksomheden.

Efterkrigstiden var hård ved verdensøkonomien og man var nødt til at gøre noget for at øge afsætningen af Ford biler. Henry Ford’s svar var at gøre bilen billigere så den kunne afsættes og i 1921 lukkede Ford fabrikkerne i hele 6 mdr. for at blive bygget om til mere rationel produktion – og det lykkedes at nedbringe produktionsomkostningerne fra $149 til $93 per bil.

Henry Ford havde også nogle svage sider, han var meget hård imod sin søn – Edsel Ford som han havde svært ved at acceptere ikke bar uniform under 1. verdenskrig. Han var desuden særdeles antisemitisk og det betød at en del jødiske bilforhandlere ikke ville sælge Ford biler. Desuden havde han store problemer med bygge og tobaksindustrien, hvorfor mange af disse ikke ville bruge Ford´s biler.

I 1919 åbnede Ford en fabrik i København – sydhavnen som fungerede helt frem til 1966.

1927 kom der en afløser, som også blev en stor succes, nemlig Ford A modellen. Ford A modellen havde bremser på alle hjul, en 3,3 liter motor på fire cylindre. Bilen havde et mere moderne design og blev leveret med en 3 trins gearkasse. Bilen kom desuden ligesom med T modellen i en lastvognsudgave og som en af de første i verdenen i en st.car udgave.

Ford T modellen havde haft tilnavnet ”Tin Lizzie” og Ford A modellen fik tilnavnene ”henry´s Lady” og ”Baby Lincoln”. Ford A modellen blev produceret i perioden oktober 1927 til marts 1932 i ikke mindre end knap 4.850.000 eksemplarer.

Ford A kunne køre cirka 105 km/t og motoren kunne yde 40HK og det fik bilen til at accelerere fra 0-40 km/t på 8 sekunder. Bilen var ret benzinøkonomisk og kunne køre cirka 12 km/ltr og da bilen kom til en pris af bare $450 var den tilgængelig for mange mennesker. I dag er der næsten 1.000.000 kørende Ford A modeller tilbage og derfor er der i dag flere producenter af reservedele til Ford A.

Efter Ford A, sprang Ford ikke til en 6 cyl. model som Chervolet havde gjort, men konstruerede en fin V8 motor og nu lancerede Ford i marts 1932 Model B verdens første prisbillige V8 bil og allerede i 1935 rundede produktionen 1.000.000.

V8 modellen var en stor succes med man havde store problemer på Ford fabrikkerne og produktionen blev flyttet fra Highland Park til den store river Rouge fabrik. Her var der særdeles skummelt og Ford brugte halvgangsteren Harry Bennet som sin højre hånd. Henry Ford gav sågar Harry Bennet til opgave at sætte sin søn Edsel Ford på plads, som jo egentlig var øverste chef – men praksis var at Henry Ford og Harry Bennet styrede koncernen.

Man blev nu ramt af en række strejker og i maj 1937 blev en strejke slået meget brutalt ned af Harry Bennet og hans håndlangere, som bagefter kastede sig over presseopbudet. Det var meget uklogt, for dagen efter var aviserne fyldt med billeder af de brutale sammenstød. Harry Ford benægtede at det var sket, men pressen er nu fået øje på hvad der foregik på Ford fabrikkerne. Man afslørede fabrikken som tilholdssted for bl.a. Ku Klux Klan. Det hele kulminerede med en stor krise i 1941 hvor Ford nægtede at underskrive en aftale med arbejderne. Det kulminerede dog med at Henry Ford’s kone blandede sig for første gang, Henry Ford fik simpelthen det ultimatum at han underskrev, ellers solgte hun sine aktier.

Krigen var en meget sort tid for Ford, i en alder af bare 49 år døde sønnen Edsel Ford og Henry Ford indtrådte igen som øverste leder af Ford emperiet. Den 21. september 1945 overtog barnebarnet den formelle ledelse og som noget af det første smed han Harry Bennet ud. Harry Ford trak sig tilbage og døde kort tid efter d. 11 april 1947 i en alder af 83 år.

Trods de negative ting som skete i firmaet, var Henry Ford primus motor i bilens storhed og i 1946 bliver Henry Ford hædret ved ”The American Automotive Golden Jubilee” for sin meget store indsats.

Under 2. verdenskrig producerede Ford naturligvis krigsmaterialer ligesom alle andre i denne tid. Det blev til mere end 250.000 militær køretøjer, 8.600 B-24 Bombefly og 57.000 flymotorer.

Efter krigen gik der virkelig stærkt med bilbranchen ikke mindst i USA hvor efterspørgslen var enorm.

En af de store efterkrigssucceser kom i 1952 i form af Ford T-bird modellen med en 5,1 ltr. motor på 225HK, en bil som kunne køre mere end 180 km/t. T-bird kom i nye modeller i 1955, 1957 og 1959 hvor taget kunne køres væk, i princippet som vi kender det fra Mercedes-Benz SLK i dag.

I 1959 kom den kraftigste udgave også, med en V8 motor på 5,8 liter, som kunne præstere 300HK. 1959 er også året hvor Ford levere sin bil nummer 50.000.000.

I 1960 kommer Ford med den lille kompakte model Ford Falcon med en 2,3ltr. motor. I 1962 kom så fairline modellerne.

I 1964 præsenterede man den næste model, som blev en meget stor succes, nemlig Ford Mustang. Den første Mustang havde en V8 motor på 4,7ltr samt en mindre 6 cylindre model. På bare 18 måneder solgte man ikke mindre end 500.000 Ford Mustang og efter bare 2 år, var den samlet produktion over 1.000.000. Rekordåret var 1966 med en produktion på 607.568 biler.

Manden bag Mustang var Lee A. Iacocca som i 1960 var blevet chef for Ford. Idéen med Mustangen var at den skulle appellere til det unge publikum, hvad den også gjorder – men bilen tog en ny dimission med, nemlig symbolet på at føle sig ung, og udstråle ungdomlighed.

Modellen som blev præsenteret i 1964, bliver kaldt 1964½ og der kom en modelopdatering allerede kort efter med 14” hjul i stedet for 13” og bilen blev udstyret med vekselstrømsgenerator i stedet for jævnstrømsgenerator.

I 1970’erne sørgede modeller som Maverick, Torino og Pinto for et godt salg i USA. Sideløbende havde man nogle store succeser på sine Europæiske produktioner i Tyskland, Spanien og England.

Her kom der populære modeller som Anglia, Cortina, Consul, Taunus, Capri, Zodiac, Zephyr, Fiesta, Granada, Escort, Transit og mange flere.

Under energikrisen i 70’erne redede Ford det japanske Mazda ved at købe 25% af aktierne og her på det sidste er man begyndt at udnytte synergien fra de to mærker.

Man åbnede også andre fabrikker i bl.a. Brasilien og Australien – og man havde for en relativ kort stund en fabrik i Frankrig som i 1954 blev solgt til Simca.

I den senere tid er det blevet til en del overtagelse og således er det i dag Ford der er ejer bag Jaguar, Aston Martin, Land Rover og Volvo personbiler. I nyere tid er de store succeser fra Ford Fiesta, Focus, Mondeo & Sierra. Ford kort tid siden overtog Ford ligeledes verdens største udlejningsfirma af biler – Hertz.

Fiesta’en var det første forsøg fra Ford på at bygge en lille bil til hele verdensmarkedet. Bilen blev forhjulstrukket og bilen var den første fra Ford som var rent Europæisk fællesproduktion. Karrosseriet og motor blev bygget på den spanske og engelske fabrik, gearkassen kom fra Frankrig og bilen blev samlet i England, Tyskland og Spanien.

Ford Granada kom på markedet i 1973 og skulle sørge for t Ford kunne få bedre markedsandele på det europæiske marked, hvor man havde tabt terræn. Bilen blev lavet i 2-dørs, 4-dørs sedanmodeller, st.car, coupé og fastbackmodeller. Bilen blev meget populær og kunne tilpasses kundeønsker forbavsende meget.

Men som et af verdens første og største bilfabrikanter må man forventer en ligeså spændene historie i fremtiden.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Relateret ord ford escort fiesta scorpio mondeo focus ka fairline
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020