Jaguar's historie

 


Jaguar er et ord som de fleste i dag forbinder med et af markedets mest prestigefyldte mærker og knapt så mange med det flotte sjældne sorte rovdyr. Hele Jaguars historie begyndte i 1922 med motorcykelsidevogne. Det foregik på Bloomfield Road i Blackpool – firmaet hed ”The Swallow Sidecar Company” og var startet af William Lyons og en kompagnon.

I 1922 beskæftigede man 8 ansatte, men firmaet voksede hurtigt og man overtog et par lokaler mere i Blackpool, men i 1926 flyttede man hele virksomheden, som på det tidpunkt stadig producerede sidevogne, ind under samme tag – hvor man nu beskæftigede 30 ansatte. Fra sidevogne havde man nu held med at begynde produktionen af automobilkarrosserier.

Den første bil som man kastede sig over var Austin Seven, som allerede var blevet en kæmpe succes som den første lille bil der var blevet serieproduceret og dermed var til at købe for penge. Mange fandt dog bilen for folkelig og kedelig, hvorfor der var et godt marked for Swallow i at producere nye og mere spændende karrosserier til bilen og inden længe var man også leveringsdygtig i karrosserier til Fiat, Wolseley, Standard og Morris.

Med udgangspunk i den store succes var man nu nødsaget til at flytte igen, dengang til Foleshill, Coventry – hvor man forblev frem til 1951.

Man havde nu fået mod på bilproduktion og i oktober 1931 kunne man på biludstillingen i London se det første bud på en bil fra Swallow. Chassis og motor var leveret fra Standard og man byggede et karrosseri der gav en flot og potent sportsvogn at se på, uden bilen var ret dyr – udstyret med en 2ltr. motor. Bilen blev kaldt SS 1 – senere på året blev SS 2 præsenteret. Bilen var vel det man i dag vil kalde en frisørporsche, men ikke desto mindre var succesen i hus! Bilen blev udviklet med mange flere karrosservarianter og man begyndte samtidigt hurtigt at interesserer sig for motorsporten og i 1933 og 34 deltog man i Alpeløbene med et fabriksteam.

I 1935 præsenterede man den første Jaguar under modelnavnet ”SS-Jaguar” som havde en 2,5ltr motor med 90 HK og lidt senere præsenterede man en to-sæders åben SS-100 med en topventilet motor, først på 2,6ltr senere på 3,5ltr. Bilen kunne køre 100 miles (160km/t) og deraf navnet 100!

I 1937 gik man fra træskellet produktion til stålkontruktion hvilket gjorder det lettere at producere bilerne hurtigere og billigere – og lige før 2. verdenskrig producerede man ikke mindre end 250 biler om ugen – men under krigen blev bilfabrikken omstillet til krigsproduktion.

Ligesom alle andre bilproducenter var efterkrigsårene svære år for Jaguar, men Jaguar havde indset at eksport var en mulighed og i 1947 blev den første ladning Jaguar’er eksporteret til Amerika og det blev starten på en stor eksport succes. De første biler som blev eksporteret var førkrigs modeller med 3,5 ltr. motorer. Allerede i 1948 præsenterede Jaguar sin første efterkrigs model, Jaguar Mark V, som kunne leveres med både en 2,5ltr og en 3,5ltr motor.

I 1948 kom den skelsættende model XK-120 på markedet og den havde en helt ny 6 cylindre motor på 3,4ltr. der kunne præstere ikke mindre end 160hk. Bilen var en luksuøs sportscabriolet som meget hurtigt fik succes, ikke mindst på det amerikanske marked. Modelbetegnelsen henviser til at bilen kunne køre 120 mph (Ca. 187 km/t.).

For at overbevise motorpressen inviterede Jaguar alle motorjournalisterne til Belgien hvor bilen blev kørt af Ron Sutton (Chef-testkøreren) der på en lukkede strækning bragte bilen op på hele 132 mph (Ca. 211 km/t) Bilen som han klarede det i, havde et specielt undervognsskjold, passagersædet var overdækket, foruden væk og sidespejlene var afmonteret. Men for at overbevise om, at det ikke var det udslaggivende kørte Ron Sutton senere på dagen 126 mph (Ca. 202 km/t) med en standardbil.

Motoren blev anvendt i flere biler, bl.a. Mark VII, senere VIII og Mk IX som fortsatte i produktion frem til 1961. Jaguar XK blev anvendt med stor succes i motorsporten og Jaguar XK 120 C vandt Le Mans i både 1951 og 1953. I 1954 kom D modellen og den hentede endnu 3 Le Mans sejere.

Gadebilerne, herunder især limousinerne var stadig meget tunge og ikke særlig moderne biler og derfor præsentere man i 1955 en ny ”lille” Jaguar. I 1957 stoppede man motorsporten for at udvikle sine modeller. Man havde egentlig altid sagt at motorsports succeserne ikke kun var reklame, men også for at bringe erfaring og ny teknik til sine gadebiler. F.eks. opfandt man skivebremserne i forbindelse med XK modellen i 1953.

I 1961 kom den forrygende E-model og i 1963 kom den populære Mk X. E-modellen var et fantastisk design og den dag i dag, manges børnedrøm. Bob Knight konstruerede et specielt baghjulsophæng, som den dag i dag benyttes på XJ-S modellen. Motoren var taget fra XK modellen og var på 3,81ltr og kunne bringe bilen op 150 mph (Ca. 240 km/t) og accelerere fra 0-60 mph (Ca. 0-100 km/t) på kun 6,9 sekunder og var dermed for sin tid ekstrem hurtig.

E-Typen deltog i 1962 i Le Mans med private køre hvor den endte som nummer 4. E-typen inspirerede hurtigt Ferrari til at bygge 250 GTO modellen.

I 1966 præsenterede man 420 modellen, en luksuøs sportslimousine. Senere er det blevet til den populære XJ limousine, XJS coupéen og efter krisen i 80’erne overtog Ford fabrikkerne i 90’erne, hvilket i dag atter har givet Jaguar fast grund under fødderne og succes på markedet for luksuøse biler.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Relateret ord e-type xj220
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020