Porsche 911 modelhistorie

 


I gennem mere end 40 år har Porsche 911 vist sig som en gedin brugs sportsvogn, som kan klare hverdagen som brugsbil, høj fart i lang tid på motorvejen gennem de tyske motorveje og fantastiske køreegenskaber i selv de mindste standardversioner.

Porsche 911 blev første gang præsenteret på biludstillingen i Frankfurt i 1963. I første omgang blev bilen præsenteret som 901, men fra præsentationen til starten af produktionen nedlage Peugeot en klage, da de havde eneret på 0'et i midten af et modelnummer og Porschen kom derfor til at hedde 911.

Porsche forsøgte at lave et designstudie med en forlænget version som havde rigtige bagsæder, men den blev simpelthen for grim, så Porsche forblev fortsat en 2 personers sportsvogn med et snert af bagsæde.

Den første Porsche 911 kom på markedet i 1964 og var motoriseret med en 6 cylindret boxermotor på 2ltr. og havde 130HK. Forgængeren var Porsche 356, der var baseret på VW boblen, men 911’eren havde intet tilfælles med forgængeren og var en sprit ny konstruktion uden nogen form for genbrug.

Bilen vejede blot 1.080kg og det bragte bilen var 0-100 på 9,1 sekunder og bundtrækket var der med 174NM og en topfart på 210 km/t. Modellen forblev i produktion indtil 1967.

Motoren var placeret bag i bilen, hvilket giver de helt særlige køreegenskaber, som for en almindelig chaffør kan give nogle voldsomme udskridnings forskrækkelser, men der for en professionel nærmest er himmelsk. I starten var 911’erens køreegenskaber i sagens natur således ikke de bedste man kunne ønske sig.

Porschefabrikken er ikke, og var dengang ikke så stor at man havde råd til de meget store pressemaskiner der skal bruges til at producere store sammenhængende pladedele, hvorfor der blev svejssømmet karrosseridele sammen. Det gav anledning til en del rust, hvorfor bilen siden 1976 er blevet galvaniseret. Derfor har mange Porsche 911 da også overlevet tidens tand.

Porsche 911 har gennem tiderne udviklet sig meget teknisk og modelmæssigt, men designet har næsten været det samme gennem tiderne og man skal være lidt af en kender for at kende forskel. Først i 1997 kom en ny karrosseriserie til 911’eren og i den forbindelse fik bilen også en vandkølet motor, efter at have haft luftkølet motor siden starten, som en arv der gik igen fra 356’eren og VW’en. Det er egentligt utroligt at en bil med tvivlsom køreegenskaber og luftkølet motor kunne få den succes, men kvalitet har altid været i top (ligesom prisen) og den gode holdbarhed, driftsikkerhed, sportslige køreegenskaber og højtydende motorer har gjort bilen til en sikker succes og klassiker.

Bilen er i dag bilens pardon til chokolades kinderæg – med hele 3 i en effekten, for i en Porsche for man dagligdags bilen med spændende og underholdende kørsel, komfort og luksus og en driftsikkerhed der holder i dagligdagen. I det ydere kan man næsten ikke se det, men kigger man på den over 40 år gamle Porsche fra 60’erne og den vi kender i dag, er der trods meget lig ydere en verdens til forskel i den tekniske udvikling der har været med Porsche 911’eren.

Historien har budt på mange varianter, men en af de mest eftertragtede i dag er Porsche 911 RS fra 1973. den var vægtoptimeret med f.eks tyndere rudeglas og således kom bilen helt ned på 1.000kg og med 210HK i den 2,7ltr boxermotor er bilen lynhurtig.

I forbindelse med den nye generation af 911 kom en lang række forbedringer, blandt andet en motor der kunne leve op til hårde krav til emmisionværdierne fra motorernei især USA.

Desuden kom 911 Turbo på markedet med en 3,0 ltr. motor der præsterede hele 260HK og en topfart på 250km/t. Bilen kørte fantastisk på den tørrer vej, men på våd vej betragtede de fleste bilen som livsfarlig – ikke desto mindre kom der i 1978 en endnu kraftigere 3,3 ltr. Turbo med 300HK.

Lige omkring årtiskiftet kom Porsche med modellen 928 som var tiltænkt at overtage 911 modellen, men hver gang man solgte en 928 solgte man to 911’ere og i 1984 afløste man 911 3,0 SC med Carrera 3,2. Samme år kom den første 911 Cabriolet.

Modelhistorie 911

Billede År Model Beskrivelse
1963 911 2,0 Porsche 911 præsenteres i form af 901 modellen - produktionen starter i 1964 som 911 med 130hk.
1965 912 En mindre 1,6 model præsenteres i USA som 912E med motor fra 356'eren
1966 911S 2,0 Targa Med stofbagrude - som i 1968 erstates af en rigtig glasbagrude.
1966 911S Nu med 160HK
1966 911 Sportomatic Fortsat med manuel gear, men med aut. kobling
1968 911E Baghjulene flyttes 57mm bagud - ny bagskærm og 6" fælge
1970 911T 2,2 Bilen får 200ccm ekstra
1971 911T/E 2,4 Benzininsprøjtning 165HK, men T modellen er stadig med 130HK
1972 911S 2,7 Kommer nu med 190HK og med de legandariske Fuchs fælge
1973 911 RS 2,7 210HK og en vægt på under 1.000kg har gjort denne model legendarisk
1974 911S 2,7 2,7 motor med 176HK, samt en Carrera model med 210HK. Bilen har nu fået støre kofangere
1974 911 RS 3,0 En skrabet bil i bredere form og med hele 230HK - dog ikke med de nye kofangere,
1975 911 Turbo Svært kontrollerbart bil med 260HK og et specielt karrosseri
1976 911 3,0 Carrera Bilen er nu blevet galvaniseret og bilen fås nu med motoren fra Turbomodellen dog uden Turbo - det giver 200HK
1977 911 2,0 SC Bremserne får nu servoassistance og bilen har 180HK
1978 911 Turbo 3,3 Fire gear og intercooler - som bidrager til 300HK, samt bremser fra Porsche 917
1982 911 Cabriolet Denne er den første 911 Cabriolet
1984 911 Carrera 3,2 En 3,2 med 231 HK som var et resultat af at den nye 928 ikke kunne overtage 911´s salg
1985 911 Cabrio Brede skærme og 3,2ltr. motor
1986 959 Med kevlar-karrosseri, bi-turbo, 4wd, topfart på 300km/t & 450HK
1986 911 Turbo "Flatnose" Populær model i sin tid
1987 911 Carrera Club Sport En udpræget sportsmodel, med meget lidt kom fortudstyr - bilen klare 0-100 km/t på 5,2 sekunder og klare en topfart på 242km/t.
1988 911 Turbo 3,3 Endelig 5-gear - kraftig motor på 300HK
1988 911 Speedster Speedster karosseri med lav forrude og intet bagsæde.
1992 911 Carrera 4 Kaldt model 964, hvor 87% af bilen er nyt. 3,6ltr. motor på 250HK og 4wd.
1992 911 Turbo S Bygges i 80 eksemplare med 381HK
1992 911 Carrera 2 Cabriolet Samme som Carrera 4, blot med baghjulstræk. Spoileren justeres automatisk efter hastigheden på bilen.
1992 911 Carrera RS Punktsvejset karrosseri og ny motorstyring betyder nu 260HK.
1993 911 Turbo 3,6 Sidste Turbo model med baghjulstræk - 360HK.
1993 911 Carrera 2 RS 3,8 Gaderacer der er skrabet - bygget for at modsvare nye GT regler.
1993 911 Speedster Baseret på Carrera 2
1994 911 Carrera Cabriolet Model 993, 85% er fornyet - 3,6ltr motor på 272HK - 6trins gearkasse og multilink bagaksel.
1994 911 Carrera 4 4WD - fordeles på for/bagaksel efter behov.
1995 911 Turbo Kraftig Bi-Turbo Porsche med 408HK
1995 911 Carrera RS 3,8 Forbedret RS
1995 911 GT2 Kraftig gadebil med 430HK til letvægtskarrosseri. Bygget for at leve op til GT reglementet.
1995 911 Carrera Targa Carrera med elektrisk Carreratag
1995 911 Carrera 4S Bremser og karrosseri fra Turbo modellen, motoriseret med 3,6ltr. motoren.
1997 911 Carrera S Brede skærme og 286HK - sidste 993model
1997 911 GT1 Centermotor på 554HK - konstrueret til at vinde Le Mans
1998 911 Turbo S Sidste luftkølet Turbo motor med 450HK som bringer bilen fra 0-100 km/t på bare 4,4 sekunder.
1998 911 Carrera Sprit ny 911 model med vandkølet motor-
2000 911 GT3 360HK og konstrueret til egen racerserie.
2001 911 Turbo 4-hjulstræk og 420HK motor med 2 turboladere. Imponerende præstationer - 305 km/t og 0-100 på 4,2sek.
2001 911 Carrera 4 Cabriolet Cabriolet med 4WD
2001 911 GT2 Bygget til NGT serien og private Le Mans kører - 462HK
2001 911 Carrera 4S Boxermotor på 320HK og karrosseri fra Turbomodellen, samt 4-hjulstræk.
2001 911 Carrera Ny indstigningsmodel med baghjulstræk.
2002 911 GT3 R 3,6ltr. og 420HK
2002 911 GT3 RS Kraftigere racerversion.
2002 911 Targa Ny Targa version af 996 modellen.
2003 911 GT3 Ny GT3 med 381HK 0-100 på 4,5sek.
2003 911 Carrera 4 S Cabriolet 911 Cabriolet med racerpræstationer 0-100 på 5,1sek.
2003 911 GT3 RS Ny GT3 RS
2003 911 Anniversary Begrænset antal bygget - jubilæumsmodel. 345HK
2004 911 Turbo Cabriolet Lynhurtig cabriolet med 3,6ltr 420HK motor og topfart på hele 305 km/t (Uden tag!!!!!)
2004 911 Carrera Den nye 997 model - 3,6ltr motor.
2004 911 Carrera S Også ny 997 model.
2005 911 Carrera Cabriolet. Ny 997 cabrioletmodel med 320HK.
 
Relateret links
Ingen link registreret til denne artikkel
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Relateret ord 911 996 997 998 porsche porche
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020