Vauxhalls historie

 


Navnet Vauxhall siger måske ikke ret mange noget mere, men faktisk hører hele Opel’s program under dette navn i f.eks. England, men Vauxhall har før i tiden været sit eget selvstændige bilmærke.

Vauxhall navnet har en lille sjov historie som baggrund. En Krigsleder i Englands 13. århundrede som hed Fulk le Bréant klarede sine togter så godt at kong John skænkede ham Luton Manor og hertil en brud ved navn Margaret de Reveres. Hun ejede et hus i London hvor de slog sig ned hvorefter huset blev kendt som Fulk’s Hall. Med tiden ændres stavelses svarende til udtalelsen og blev til sidst til Vauxhall. I 1660 anlagde man i nærheden af Fulk’s Hall en forlystelsespark der fik navnet Vauxhall.

I 1857 startede ingeniøren Alexander Wilson en virksomhed lige i nærheden og han kaldte sin virksomhed for Vauxhall Ironworks. Som logo brugte han det ørnehoved der var på fanen i 13. hundrede tallet hos Fulk.

Alexander Wilson producerede dampmaskiner til slæbebåde og søfart men da han ikke var nogen dygtig købmand endte det med en overtagelse fra kreditorerne lige før århundredskiftet. Den nye ledelse havde kastet sin interesse på automobilen og i 1903 kom den første bil fra Vauxhall. Bilen havde en vandret liggende 1 cylindre motor med 5HK. Den havde styrehåndtag, kædetræk og 2 fremadgående gear. Allerede samme år opnåede man motorsportsresultater med bilen. Bilen blev i 1904 forbedret med både hånd- og fodbremser, motoren blev forbedret til 6HK og kunne nu klare 29 km/t. Der nåede i alt at blive bygget 76 af disse biler, de sidste tilmed med rigtigt rat.

I 1905 flyttede fabrikken til Luton og samme år kom Vauxhall med en 9HK motor og 3 fremafgående gear + 1 bakgear. I november 1905 på biludstillingen i London kunne Vauxhall nu fremvise sin prototype til 1906 med en 3,3ltr motor på 18HK – og denne bil blev efterfulgt af endnu en model. Det helt store gennembrud kom dog først i forbindelse med præsentationen af 20HP modellen der havde 40HK og blev konstrueret af den nyansatte konstruktør L. H. Pomery. Denne bil deltog i mange løb og vandt i 1908 det skotske udholdenhedsløb på 2.000 miles og i 1910 kørte en Vauxhall 100 miles i timen på Brooklands banen. Vauxhall konstruerede derefter en kraftig sportsvogn med 199HK, der senere blev forøget til 225HK – denne bil blev kaldt Type C.

Vauxhall havde også stor succes i Rusland og i 1912 indgik så mange ordre fra Rusland, at man oprettede værksted i Rusland – med engelske ansatte vel og mærke.

I 1913 kom også Vauxhall Velox der også havde typebetegnelsen 30/98. Her skulle de 30 angive hestekræfter til beskatning og de 98HK hvad bilen faktisk havde, men motoren kunne udvikle helt op til 238HK i motorsporten. Bilen blev fremstillet frem til 1926 og alene mellem 1920 og 1923 indbragte bilen Vauxhall 75 førstepladser.

Vauxhalls bestseller var Type A modellen og i 1913 kom D modellen til med en 4ltr. motor på 6 cylindre.

Under første verdenskrig blev produktionen omstillet til produktion af biler til krigstransportopgaver.

Efter krigen var det stadig motorsporten der positionerede Vauxhall, men da L. H. Pomery havde trukket sig tilbage i 1919 og man manglede forbedret udstyr fik man fat i Dr. H.R. Ricardo, der udviklede en ny motor, samtidigt med den nye tekniske chef C.E. King udviklede chassiset. Bilen blev en 3ltr., men den nåede kun at holde i sæsonen 1922, for allerede i 1923 kom der nye regelsæt for grand prix biler, der nu maksimum måtte være på 2ltr. Det betød selvfølgelig ikke, at man skrottede bilen, som høstede megen anden succes på andre baner og løb.

Herefter udviklede Dr. H.R. Ricardo en højteknologisk motor, som var langt forud for sin tid. Motoren præsenterede 129HK ved 4.500 omdrej./min. og den blev der bygget 3 biler af i første omgang, tiltænkt løbet Isle of Man. I dette løb udgik de to af bilerne, da de ikke havde været tilstrækkeligt gennemtestet, men den sidste bil vandt om ikke andet 3. pladsen. I oktober 1922 vandt man 3-liter mesterskabet på Brooksland med en tophastighed på 185 km/t og en gennemsnitshastighed på 157,3 km/t. Bilen var desværre for stor til at deltage i Grand Prix fik derfor ikke den reklameeffekt, som Vauxhall havde behov for og virksomhedens økonomi begyndte at skrante. Derfor indledte man forhandlinger med General Motors og i 1925 overtog de hele aktieposten i Vauxhall.

GM fortsatte med produktionen af de store og dyre biler, men da 30’er krisen begyndte at nærme sig og behovet for mindre biler blev mærkbart, påbegyndtes udviklingen af mindre biler. I 1930 kom Vauxhall Cadet på markedet med en 17 eller en 26HK motor – og i 1931 blev Cadet den første engelske bil med synkroniseret gearkasse.

I 1931 begyndte Vauxhall ligeledes at producere lastbiler under navnet Bedford, hvilket blev en kæmpe succes – i 1947 nåede produktionen 500.000 Bedford lastbiler og 1.000.000 lastbiler i 1958. GM solgte Bedford fra til et nyoprettet selskab med bestyrelsesformand David J. B. Brown i 1987.

I 1933 kom Vauxhall med Light Six modellen, der havde en 6 cylindre motor, som trods dette var billigere en Cadet modellen. Da Light Six blev præsenteret, afhentede bilforhandlerne hele 250 biler direkte på fabrikken på en dag i forbindelse med introduktionen – det var rigtig mange biler i 1933. Light Six modellen forblev i produktion frem til 1935 og Vauxhaul havde på det tidspunkt en markedsandel i England på 40% i 12HP skatteklassen.

Herefter kom Vauxhall med modellerne som var lidt større: Big Six og DX, samt DY modellen og i 1936 kom Type G modellen med en topfart på 128 km/t. I 1937 kom Vauxhall med den første selvbærende karrosseri i form af Type H modellen Vauxhall 10, der blev opfulgt med Vauxhall 12. I 1938 kom en Type J med 1.781ccm 6 cylindre motor, der blandt andet kunne byde på indstilleligt rat! Både Type J & Type H kom i produktion igen efter 2. verdenskrig.

Ligesom alle andre bilfabrikanter, måtte fabrikken under krigen omstille sig til produktion af krigsmateriel og i løbet af 2. verdenskrig nåede Vauxhall at bygge mere end 5.000 Churchill tanks og det undgik naturligvis ikke de tyske styrker som bombede Vauxhall og Bedford allerede den 30. august 1940 – hele 39 ansatte ved Vauxhall blev dræbt under bombningen.

Men Tyskerne fik ikke knækket virksomheden og ud over 5.000 tanks producerede man under krigen på Vauxhall og Bedford mere end 5.000.000 jerricans benzindunke, 250.000 Bedford lastbiler og meget andet krigsmateriel.

Efter krigen blev produktionen af biler genoptaget, først med førkrigsmodeller, men allerede i 1948 kunne den første efterkrigsmodel blive præsenteret – som egentlig var en videreudvikling af førkrigsmodeller. Bilerne blev kaldt Wyvern og Velox, navne som fortsatte med de nye karrosserier fabrikken kom med i 1951, hvor bilerne var tydeligt inspireret af amerikanernes dollargrin. I 1952 kom der nye motorer, en 2.262 ccm3 til Velox og en 1.507 ccm3 til Wyvern. I 1953 kunne 50 års jubilæum fejres med pomp og pragt og med den højeste årsproduktion, der var set på Vauxhall med mere end 100.000 biler på et år. Samme år rundede Vauxhall samlede bilproduktion på 1.000.000 biler. Velox og Wyvern forblev i produktion frem til 1957 hvor den nye model Victor blev præsenteret. I 1954 ekspanderede man kraftigt med ny fabrik i Luton.

Vauxhall Victor blev Englands mest eksporteret bil og i 1958 kom Vaxhall Victor med en automatisk Newton kobling som ekstraudstyr, en form for automatgear / automatkobling,og i 1958 kom stationcar udgaven. Fra 1962 blev bl.a. skivebremser og enkeltstole foran tilbudt som ekstraudstyr. 1968 toppede Vauxhall med en årsproduktion på 247.034 biler.

Selvom Vauxhall klarede sig godt i 60’erne men i 70’erne havde Vauxhall ligesom den øvrige engelske bilindustri store problemer med dårlig kvalitet og mange strejker blandt de engelske arbejdere. I 1972 ophørte den egentlig Vauxhall konstruktion og Vauxhall blev bygget på basis af Opel modeller, den første på basis af Opel Rekord platformen.

Fabrikken overlevede og i dag er Vauxhall enestående med fællesproduktion og udvikling af Opel - i dag sælges alle de kendte Opelbiler med små modifikationer optisk som Vauxhall biler, hvilket ikke er set andre steder!

Her et eksempel på Opel Ascona - som Vauxhall Cavalier!

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Vauxhall Velox
Se større billede
Vauxhall Velox
Vauxhall Cresta
Se større billede
Vauxhall Cresta
Vauxhall Cavalier
Se større billede
Vauxhall Cavalier
Relateret ord opel
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020