Toyotas historie

 


Toyota blev grundlagt i 1918 af Sakichi Toyoda men til at starte med ikke med biler, men med vævemaskiner til tekstilindustrien. Sakichi Toyoda var født i en lille Japansk landsby der hed Yamaguchi den 14. februar 1867.

Sakicgi Toyoda havde konstrueret en automatisk vævemaskine og den blev grundlaget til forretningen. I 1929 solgte han patentet til maskinen for omregnet 1mio. kr. og i 1930 døde Sakichi Toyoda. Kiichiro Toyoda som var Sakichi Toyoda’s søn var på det tidspunkt netop blevet uddannet maskiningeniør og da han var bidt af biler besluttede han sig for at det var den retning han ville bevæge sin aktiviteter imod og man begyndte at udvikle prototypen AA.

I 1936 begyndte man på produktionen. Toyoda familien var overtroisk og ændrede derfor navnet fra Toyoda til Toyota fordi Toyota kan skrives med 8 penselstrøg og 8 er et lykketal i Japan. Man udskrev i 1936 også en konkurrence om et logo til Toyota og der kom over 20.000 forslag. Den 28. august stiftede man selskabet Toyota Motor Company og filosofien var at ”Vi skal fremstille biler til en lav pris i høj kvalitet”.

Det første mål Toyota satte sig var at producere 1.500 lastbiler og 500 personbiler om måneden men da den japanske regering havde lavet et forbud imod storproduktion af små biler blev det kun til 107 personbiler det første år men til gengæld 12.000 lastbiler.

Som alle andre bilfabrikker blev Toyota også omstillet til militærrelevant produktion og efter krigen måtte Toyota som alle andre stort set starte forfra. Toyota lå dog sådanne placeret at fabrikken ikke var blevet bombet i stykker og man skyndte sig at få udviklet en ny model samt en omfattende salgsorganisation og i 1947 kom en kompakt Toyota SA. Amerikanske producenter producerede store biler, netop som man ønskede det i Amerika, men i Japan var der brug for små biler og dem havde Toyota. Allerede første år i 1947 producerede man 100.000 biler.

Toyota havde dog store problemer med at gearer produktionen og kvaliteten svigtede også. I 1950 gik Toyota’s medarbejdere i strejke men med en aftale om gensidig tillid og afhængighed af hinanden lykkedes det at blive enige igen og den tankegang er grundlaget som Toyota stadig bygger på.

I slutningen af 50’erne indførte man nogle systemer der skulle sikre at man havde de bedste priser og produktionsmetoder, de 3 tiltag var:

  • Jikoda, kvalitet i produktionen af biler – man indførte hos Toyota et system hvor alle medarbejder helt ned til fejedrengen kunne stoppe produktionsbåndet hvis der var en fejl og man blev belønnet hvis man havde idéer som kunne forbedre Toyota.
  • Just in time, et system som flyttede lageret fra fabrikken og ud på landevejen. Det skal forstås sådanne at delene skal være til stede på det rigtige tidspunkt så det ikke kan forsinke produktionsforløbet – ikke for tidligt, ikke for sent – lige når det passer – just in time. Princippet har mere eller mindre revolutioneret bilindustrien og i dag benytter alle bilproducenter sig af systemet.
  • Kaizen, princippet om altid at forbedre tingene. Det princip handler om konstant at fjerne fejl og finde forbedret metoder til produktion og lagerføring. Et eksempel er at lageret føres ud hos leverandørerne i stedet for man selv ligger inde med lager tilmflere dages produktion.

I 1956 begyndte Toyota også at producere gaffeltruck og i dag producere Toyota trucks op til 20 tons og sælges i mere end 200 lande. Allerede i 1958 begyndte man at eksporterer gaffeltrucks og i 1985 opnåede man at blive den bedst sælgende gaffeltruck producent.

I 1959 begyndte man at producere biler uden for Japan, den første fabrik var en mindre fabrik i Brasilien og man har siden opbygget et produktionsapparat over hele verden med den filosofi at aktiviteterne skulle være så lokale som muligt. Den strategi har også vist sig at gøre det langt lettere at få gode forretningsforbindelser og handelsvilkår i de forskellige lande, således findes der f.eks. i Europa i dag fabrikker i Polen, Tjekkiet, Frankrig, Portugal og England.

I 1963 kom den første Toyota Crown til Danmark og det i en tid hvor det europæiske markedet var meget domineret af mærker som Ford, VW, GM og British Leyland. Alligevel var der en række mindre importører der forsøgte sig i et stadig voksende marked. En af disse var motorfabrikken Erla som lå på adressen Gl. Køge Landevej 75 i Valby.

Man havde fra Erla også importen af Borgward, Lloyd og landbrugsmaskiner m.v. men særlig god økonomi var der ikke i noget af det og det blev ikke bedre af at Borgward i Tyskland gik konkurs og man derfor ikke længere havde dette mærke at sælge.

Man forsøgte sig nu med flere mærker som Alfa Romeo, Skoda, BMW og Neckar, bare på det forkerte tidspunkt og uden den store succes men til gengæld havde man fået opbygget et stærk forhandlernet og nu manglede der blot mærket der kunne sælges.

Det lykkedes at få importen af Toyota og i 1963 kom som tidligere nævnt den første Toyota Crown til Danmark og resten er en succeshistorie om salg af Toyota i Danmark.

Danmark var i øvrigt det første land i Europa som importerede Toyota og Erla fik også importen i Norge og Sverige. I 1962 havde Toyota netop rundet sin nr. 1.000.000 produceret bil.

Toyota Crown er en modelrække der stadig eksisterer i Asien og den første Crown kom på markedet i 1955. I 1957 sendte man Crown modellen på markedet i USA hvilket var en total fiasko for bilen passede overhovedet ikke til det amerikanerne efterspurgte.

Toyota fik for alvor vind i sejlene i 60’erne, her havde man bygget to sportsvogne, Toyota 2000 GT og Toyota Sports 800, 2000 GT’eren var en rigtig sportsvogn med 150HK, 6 cylindre i en 1.988ccm stor motor, nok til 220 km/t på toppen. Sports 800 var en fritidssportsvogn med en 2 cylindre luftkølet boxermotor på 790ccm og 45HK.

I 1970 kom Toyota Celica med en 1.588ccm 4 cylindre motor på 115HK og bilen fik stor succes. I 1966 kom det stærke es til den brede skarer af bilkøbere – Toyota Corolla, bilen som i dag er Toyota’s mest solgte modelrække.

Siden 1954 havde man haft stor succes med Land Cruiser – Japan’s svar på en Jeep. Udviklingen af Land Cruiser var begyndt i 1951 i terrænet ved Mount Fuji.

I 1965 begyndte Toyota også at eksportere til det store England, til at starte med modellen Corona.

I 1967 overtager Toyota det japanske bilmærke Daihatsu som i dag er en producent af mindre bilmodeller til lidt lavere priser en Toyota biler.

Allerede i 1972 rundede Toyota’s produktion 10.000.000 biler og Toyota starter i samme år en motorsportsdivision i Europa der til at starte med køre rally i Toyota Corolla og Toyota Celica. Det er det motorsportsteam deri 1975 omdøbes til det stadig kendte TTE (Toyota Team Europa). TTE står i dag ud over motorsport for udvikling af sportsudstyr til Toyota’s serieprogram.

I 1980’erne begyndes for alvor at bygge fabrikker uden for Japan med ny fabrik i England, men også fabrikker i USA og Canada.

I 1983 begynder man de første planlægninger til et luksus bilmærke der skulle erobre markedsandele, først og fremmest i USA. I 1985 produceres den første prototype og i 1989 præsenteres den første bil for offentligheden og i dag er Lexus den bedst sælgende udlandproducent i USA.

I 1986 runder Toyota 50.000.000 produceret biler. I 1989 annonceres bygningen af en ny fabrik i England hvor Toyota Carina E skal bygges. Fabrikken bygges i Burnaston. Samtidigt etableres TMME i Brussel som står for Toyota Motor Marketing and Engenering Europe, som skal stå for udviklingen af Toyota i Europa.

I 1990 kommer Lexus til Europa, et luksusmærke som er udviklet til det Amerikanske marked.

I 2000 åbnes et storstilet designcenter i Frankrig, Cote d’Azur kaldt ED2.

I 2002 kunne Toyota præsentere et helt nyt bilmærke til det amerikanske marked – Scion. Scion er tiltængt de yngre købere og er mindre biler med masser af design og salget er internetbaseret.

I dag er Toyota den bedst tjenende bilproducent i verden og ud over Toyota tæller produktionen altså også bilmærkerne Lexus, Scion, Daihatsu, Hino, samt en række andre industrier som marine, finansieringsvirksomhed o.m.m.

Salg og ansatte per 2003
Område Antal solgte biler Antal ansatte Markeds
andel
Nordamerika 2.077.000 36.956 11,2
Japan 1.715.908 65.551 42,6
Europa 834.700 15.832 4,7%
Asien 566.700 28.031
Mellemøsten og vestasien 328.500 16.226 ?
Australien / New Zealand 212.200 10.758 ?
Sydamerika/Caribien 121.300 12.834 ?
Afrika 140.600 9.326 ?
Kilde: Toyota.no

Toyota er også blandt verdens største producenter og med fabrikker over hele verdenen udvikler man virksomheden både lokalt og globalt efter de 3 gamle grundprincipper, Just in Time, Jikoda og Kaizen.

 
Relateret links
Du kan nu
Udskriv denne artikel
Indsend rettelse eller kommentar til artiklen
Søg andre relevante artikler
Oversæt artiklen til andet sprog
Direkte link til denne side

Billeder
Toyota Corolla
Se større billede
Toyota Corolla
Toyota Aygo Sport
Se større billede
Toyota Aygo Sport
Toyota F1 2004
Se større billede
Toyota F1 2004
Relateret ord lexus scion
 
 
 

Forsiden | Opret link | Kontakt | § bilhistorie.dk | Sitemap


© bilhistorie.dk 2016-2020