Matra Rancho

Forfatter: Martin Clair Svendsen
 

I 1977 introducerede Matra og Simca i samarbejde bilkøberne for en af verdens første SUV biler, med modellen Rancho.

I starten blev modellen solgt som Matra Simca Rancho, men senere kom modellen til at hede Talbot Matra Rancho. Internt havde modellen betegnelsen Matra P12.

Alle komponenterne blev lavet på Matra fabrikken i Poissy ved Paris og leveret til og samlet på færdige chassiser på fabrikken i Romorantin.

Modellen er bygget på et forlænget chassis fra Simca 1100 og var et forsøg på at komme med en billig bil i et nyt segment af off-road 4x4 look biler. Karrosseriet blev bygget af Matra i glasfiber og plastik og fik et særdeles karakteristisk udseende, som den dag i dag deler vandende. Selvom frihøjden er hævet og bilen ligner en 4x4 er det stadig en 2-hjulstrukket bil.

Modellen blev først og fremmest bygget som personbil, men der blev også lavet specielle modeller som f.eks. decouverable modellen med aftagelig top og sider på den bagerste del, så det blev en åben bil, eller en model uden bagsæder (som varebil) – betegnet Rancho „AS“ (Affaires & Societé), så den blev fritaget for afgift i Frankrig.

Der kom også sjove udstyrsmodellen, f.eks. Rancho ”Davos” med skiholder på taget, blaupunkt radio, snekæder og specielle stafferinger eller Eancho ”Midnight” som kun blev produceret i 100 eksemplarer i Oktober 1981, lakeret i sort lakering, enkel rød stafering hen af siden, krom stang foran grillen, rødt velourindtræk og beklædning af instrumentborderet.

Rancho kunne i øvrigt udstyres med en 3. sæderække, så der var plads til 7 personer i bilen. Man kunne vælge imellem hele 25 farver, hvilket som i dag er et meget bredt udvalg.

Modellen havde som alle andre Simca’er det ikke særligt let med rust og derfor er der da heller ikke så mange tilbage og med sit særpræget design får man da heler ikke let fat i en af disse nyklassiker.

Teknisk er bilen ombygget i selvbærende karrosseri og udstyret med skivebremser for og tromlebremser bag og monteret med 14" hjul samt en 4-trins manuel gearkasse. Karrosseriet er lavet af glasfiber.

Modellen var planlagt som en nichebil og med planlagt salg på 25.000 enheder. Modellen nåede som bekendt at sælge i næsten 58.000 eksemplarer og var således en stor succes for Matra.


 

© Bilhistorie.dk
webmaster@bilhistorie.dk