Mercedes-Benz 500 / 540 K

Forfatter: Martin Clair Svendsen
 


Mercedes-Benz var allerede i 30’erne godt funderet når det galt tunge limousiner med modellen 500 K (K for kompressor), der blev præsenteret i Berlin 1934 – man havde store kraftige motorer og talrige karrosserivarianter som alle var håndbygget, men man manglede den sportslige model til de rige herre. For at modsvarer denne efterspørgsel præsenterede man Mercedes-Benz 540 K som et naturligt supplement af 500K.

Bilen begejstrede naturligvis fordi den var så kæmpestor og elegant og så havde bilen en meget kraftig motor. Bilerne blev tilpasset kundernes ønsker i Mercedes-Benz’s karrosseriværksted i Sindelfingen ved Stuttgart.

Både 500 K og 540 K var udstyret med en 8 cylindret motor på 5.401ccm som uden kompressor ydede 115HK og med kompressor hele 180HK - begge ydelser ved 3.400 omdrejninger i minuttet. Gearkassen var synkroniseret i alle gear på nær det første og der var 4 gear frem indtil 1938 hvor der kom 5 gear i bilerne. Kræfterne blev formidlet til bagakslen. Før denne motor havde 500 K modellen en V8 motor på 5.018ccm med 100-160HK.

540 K kunne når en topfart på 170 km/t og nåede farten med et enormt moment – forbruget var trods alt cirka 29ltr pr 100km (3,4 km/ltr.)

Til 540 K modellen var der to akselafstande chassiser at vælge imellem. På den ene model sidder køleren helt fremme på chassiset og på den anden er køleren trukket tilbage hvorved bilen optisk ser meget længere ud! På den korte chassislængde blev kun et lille antal 2 personers biler bygget. Alle hjul var uafhængigt affjedrede og bagakslerne var svingaksler.

Karrosseriet blev tilbudt som topersoners, 2+2 personers, 3 og 4 dørs cabriolet, 2 og 4 sæders Coupé, kombinationscoupe med 2 tagindstillinger, strømlinet Coupé, 2 og 4 dørs limousine, to-dørs touringbil, en motorvej rejsebil ”Autobahn Kurier” - en sportslimousine med strømlinet skrå bagende.

Mercedes-Benz K modellerne blev bygget efter allerbedste tyske håndværksmæssige evner og uden der blev sparret på noget, for K modellerne var i høj grad med til at højne image og man havde flere ”rugbrødsmodeller” som sørgede for indtjeningen.

Der blev i alt bygget 444 540 K modeller og 354 500 K modeller.


 

© Bilhistorie.dk
webmaster@bilhistorie.dk