Jaguark XK 120

Forfatter: Martin Clair Svendsen
 

Willams Lyons som havde firmaet SS var klar over at det nok ikke var den allermest heldige navneleg efter 2. verdenskrig hvor de frygtede nazistiske SS folk havde spredt terror og rædsel. Derfor besluttede han sig for at ændre firmaets navn i 1945 til Jaguar, hvilket var et navn der før krigen var anvendt som modelbetegnelse. Opstarten efter krigen var førkrigsmodeller men man begyndte hurtigt at udvikle en ny kraftig motor med Walter Hassan som havde været hos Bentley og Harry Weslake som var specialist i at lave topstykker.

Den nye motor som man udviklede skulle bruges til en ny stor luksusbil Jaguar Mark VII og for at have en slags prøvebil til at teste motoren i præsenterede man under biludstillingen i London den 27. oktober 1948 Jaguar XK 120 som efter planen skulle produceres i 200 eksemplarer.

Motoren var på 3.442ccm og havde 6 cylindre – og den producerede 160 HK ved 5.000 omdrej/min (118KW). Drejningsmomentet var 214NM allerede ved 2.500 omdrej/min.

Da man med SS 100 der var en forgænger til XK120 havde brugt ”100” til at betegne at bilen kunne køre 100 miles i timen testede man XK 120 som vidste sig at kunne køre over 120 miles i timen, faktisk testede man bilen i 1949 i Jabekke-Aeltre i Belgien på motorveje bilen, som nåede en gennemsnitshastighed på 132,596 miles i timen – en usædvanlig høj hastighed for sin tid.

Efterspørgslen efter bilen oversteg de planlagte 200 biler og man ændrede produktionen fra aluminiumskarrosseri til et stålkarrosseri. Bilen havde et meget smukt design med lange skærm linjeføringer og en kæmpe motorhjelm.

XK120 havde en stiv bagaksel med bladfjedre og uafhængigt forhjulsophæng med torsionsfjedre.

Bilen opnåede stor succes i USA og hertil blev de fleste biler med aluminiumskarrosseri også eksporteret til, sidstnævnte har meget høj værdi i dag. Den veludviklede motor blev videreudviklet og brugt i modellerne XK140, XK150 og E-typen. Motoren blev også anvendt i C og D modellerne.

I alt nåede man at producere 7.631 XK120 i perioden 1948-1954 før XK140 og XK150 kom til.


 

© Bilhistorie.dk
webmaster@bilhistorie.dk