Ford A

Forfatter: Martin Clair Svendsen
 

Den 25. Maj 1927 kom meddelelsen fra Henry Ford om at produktionen af Ford T stoppede og at man startede på den nye model som hed Ford A. Henry Ford havde gået som katten om den varme grød, for Ford T var til stadighed trods sin 18 år på markedet vældig populær – men dagen efter meddelelsen rullede den sidste Ford T af samlebåndet og man lukkede fabrikken helt ned for at bygge om til produktionen af Ford A og man holdt faktisk fabrikken lukket i hele 5 måneder.

Mange af de maskiner man havde anvendt indtil nu var fremstillet til produktion af Ford T og måtte derfor skrottes og således blev der også investeret i helt nyt produktionsapparat til fremstillingen af Ford A .

Alle medarbejder blev fyret og det gav store sociale konsekvenser, men det interesserede ikke Henry Ford, hvorimod hans søn Edsel Ford involverede sig i tiltag og fonde der hjalp de tidligere ansatte.

Til den nye Ford A valgte man at producere en 4-cylindret motor som var på 3.286ccm og havde 40 hk ved 2.200 omdrej/min. Motoren var dermed lige nøjagtig dobbelt så kraftig som Ford T’s 20 hk motor på 2.892ccm. Den nye motor kørte 8-11 km/ltr hvilket egentlig er rigtig flot, ikke mindst i forhold til forgængeren.

Bilen kunne med den nye motor nå en topfart på 104 km/t og kræfterne blev fordelt via en 3-trins gearkasse. Bilen havde tværstillet bladfjedre bag med hydrauliske støddæmpere og der var 4-hjulsbremser på bilen.

Karrosseriet var designet af Joe Galamb og Henry Ford’s søn Edsel Ford. Der var 18 karrosserivarianter at vælge imellem, den billigste var en roadster til $385 og den dyreste var en town car til $1.400.

De allerførste motorer blev produceret den 20. oktober 1927 og dagen efter monteret i de første Ford A biler. Den 2. december 1927 præsenterede man bilen for offentligheden og inden december var gået, havde Ford forhandlerne modtaget bestillinger på 727.000 biler – sådanne tal ses ikke engang i vor tid.

Bilen opnåede aldrig samme salgstal som Ford T for konkurrencen og udbuddet var blevet meget større, men fra 1929-1931 var Ford A den bedst sælgende bil i USA og der nåede at blive produceret i alt 4.320.446 Ford A biler frem til marts 1932 hvor produktionen af Ford A ophørte.

Mange af bilerne blev bygget på fabrikker rundt om i verdenen, herunder på fabrikken i Københavns Sydhavn, hvor man netop i 1924 havde åbnet en helt ny fabrik på 10.000kvm.

Efterfølgeren blev den opgraderet Ford B.


 

© Bilhistorie.dk
webmaster@bilhistorie.dk