Airbag præmiere i 1981

Forfatter: Martin Clair Svendsen
 

Ved den internationale biludstilling i Genf 1981 kunne Mercedes-Benz præsenterer airbag og selestrammer i en serieproduceret bil. Siden 1973 kunne GM's kunder købe Air Cushion Restraint System airbagsystem til deres bil - men her var nu for første gang i Europa en Airbag repræsenteret.

Det nye sikkerhedsudstyr blev præsenteret i takt med ny S-klasse, model W126. Udstyret blev tilbudt som ekstraudstyr ab juli 1981 i W126 S-klassen og kostede i Tyskland 525,5 DM, det svarer til knap Kr. 6.000– i Danmark har det svaret til cirka Kr. 18.000 med danske afgifter – i nutidsværdi cirka Kr. 38.000 jf. danmark statistiks index’er. Så det var altså ikke helt billigt ekstraudstyr. Det var vel også derfor ”kun” 2.636 kunder besluttede sig for dette tilvalg det første år med den nye S-klasse.

De 25 efterfølgende år har alene Mercedes-Benz udstyret 12 mio. biler med dette udstyr og andre bilmærker har fulgt efter. Herhjemme blev der i midten af 90’erne indført fradrag i registreringsafgiften for airbags og abs bremser hvilket har bidraget til at alle biler hurtigt fik det udstyr i Danmark. I udlandet derimod er der stadig ”billigmodeller” som ikke har airbags uden man køber det som ekstraudstyr.

Allerede i 50’erne havde man arbejdet med airbags som beskyttelse ved en kollision, men omsætning fra teori til praksis blev ikke ført i virkeligheden, måske knap så meget fordi det ikke kunne lade sig gøre, men sikkerhed i bilerne var ikke det der var højest prioteret på den tid – i hvert fald ikke så højt at man ville sætte de store resurser ind det ville kræve.

Airbag’en får dog fornyet interesse igen i 1969 da man i USA vil indføre sikkerhedsystemer i bilerne ved lov og man overvejer sågar at alle biler skal have airbag som krævet standard allerede i 1973! Men pga. protester og kritik udskydes projektet hele tiden og de projekter som igangsættes dør ud.

Mercedes-Benz havde allerede i 1967 påbegyndt udviklingen af en airbag og i takt med udviklingen i det for Mercedes vigtige eksportland USA, havde man arbejdet på en løsning.

Projektet byder på mange vanskeligheder, i de første projekter brugte man trykluft til airbag’en. Det viste sig dog hurtigt at den bedste løsning var med en tekstilpose som via af en polyteknisk sprængladning fylder posen i løbet af få millisekunder.

I 1971 fik Mercedes-Benz patent på sin airbag type. Frem til den faktiske anvendelse af opfindelsen blev der arbejdet meget med systemet og udført mere en 250 testuheld med biler og mere end 2.500 test på slæde. Ydermere blev airbag’en testet i mere end 600 testbiler på forskellige testaktiviteter for at sikre at airbag’en ikke pludselig udløste umotiveret.

Airbagen fyldte meget i rattet på s-klassen fra 1981 og da man præsenterede passagerairbagen i 1987 på udstillingen i Frankfurt optog airbagen hele handskerummet. Airbags er dog blevet udviklet mindre så de kan bruges andre steder, især sideairbags er udviklet med stor succes, da man netop fra siden ikke har særlig meget karrosseri til at tage stødet. Men også andre innovative airbags har fundet vej som f.eks. Toyota’s knæairbag.

Fra 1995 kunne man købe sideairbags som ekstraudstyr til E-klassen og i 1998 fik e-klassen gardinairbags.

I dag er airbags i Danmark en selvfølge og der gives Kr. 1.280,- i afgiftsfradrag per airbags – det bliver til hen ved 4.000,- per airbag billiger på udsalgsprisen med de danske afgifter hvorfor det i Danmark er en økonomisk fordel at de er installeret. Faktisk øges afgiften hvis bilen ikke har minimum 2 airbags. Desværre gælder reglerne ikke for varebiler, til hvilke der ej heller er krav til crashtest.

Fotokilde: DaimlerChrysler


 

© Bilhistorie.dk
webmaster@bilhistorie.dk